Metoder
2018-08-29
Vi har tidigare skrivit ett inlägg om värdeerbjudande-canvas och vad den kan hjälpa dig med. I detta inlägg kommer vi istället göra en djupdykning i ett viktigt moment: hur du förstår dina kunder och gör om dina tankar till konkreta insikter.
Din värdeerbjudande-canvas utgår ifrån dina kunders behov och hjälper dig att förstå hur du ska skapa och formulera ditt värdeerbjudande. Frågan om kundens behov kan i sig nästan vara kontroversiell i vissa företag. Vad kunderna vill ha? De använder/köper redan våra tjänster – det är klart att vi vet vad de vill ha! Men när man väl börjar gräva i frågan är svaret inte alltid lika självklart. Ska vi vara helt ärliga så kan vissa företag ha haft tur. De har hittat en fungerande affärsmodell utan en fördjupad analys av sina kunder.
Att använda canvasen är ett sätt att strukturera och visualisera sina insikter. Det viktiga är att det handlar om riktiga insikter och inte dina egna tankar om kunden. Det är en stor skillnad på dessa. Dina egna tankar bygger på ditt eget perspektiv av kundens problem, inte kundens faktiska problem.
Det enklaste sättet att förstå dina kunders faktiska problem och deras liv är att prata med dem. Det kanske låter simpelt, men det är något som företag sällan prioriterar. Här är det viktigt att förstå att det inte handlar om säljsamtal. Säljsamtal är en monolog där du försöker lyssna på kunden för att hitta argument till att sälja dina produkter. Sådana samtal ger faktiskt en relativ liten insikt i vad kunderna egentligen vill ha.
Håll istället personliga intervjuer. Det finns olika sätt att göra det: öga mot öga, per telefon, via Skype och så vidare. Allra helst ska det ske i form av ett personligt möte på stan, i hemmet eller på kontoret, men det som avgör hur mycket du får ut av intervjun är först och främst vilka frågor du ställer.
Fråga kunden hur de interagerar med era tjänster i dag, vad de upplever för problem, hur de brukar lösa dem och hur de resonerar när de har flera tjänster att välja mellan. Fråga inte vad kunden vill ha, särskilt inte när du vill utveckla något helt nytt. Kundinsikter innefattar inte bara kundens önskningar, utan också deras vanor, behov och drivkrafter. Det kan hända att du kan underlätta livet för dem på ett sätt de inte ens kan föreställa sig.
Genom att föra dialog med dina kunder och ställa rätt frågor kommer du mycket närmare de insikter du behöver för att fylla i din värdeerbjudande-canvas. Canvasen kan i sin tur se om ditt nuvarande erbjudande möter dina kunders faktiska behov. Den kan även vara behjälplig när du ska bygga en ny tjänst eller till och med starta ett nytt företag.
Läs mer om värdeerbjudande-canvasen från företaget Strategyzer som ligger bakom dess framfart.
2018-08-29