UX är skillnaden som gör din digitala tjänst till en framgångsrik digital affär



I takt med att utbudet av digitala tjänster och produkter ökat, har kraven på dessa höjts inkrementellt. Idag räcker det inte att ha en funktionell och användbar tjänst för att hänga med i konkurrensen. Användare har vant sig vid att tjänster är responsiva, snygga och enkla att använda. För att verkligen sticka ut från mängden måste en digital tjänst erbjuda något extra. Det är här User Experience (UX) kommer in. Genom att skapa engagerande och positiva användarupplevelser kan en tjänst särskilja sig från mängden och knyta starkare band till användare och konsumenter. Band som kan leda till fler användare och högre konvertering. I denna artikel diskuterar vi vad UX är, hur det kan gynna din digitala tjänst och i förlängningen stärka din digitala affär.

Vad har ett litet startup-företag, ett mindre lokalt företag och stora internationella spelare, så som Google eller Spotify, gemensamt? Svaret är enklare än ni tror. För att ha en stark och gynnsam affär är de alla beroende av vad användare tycker om deras produkter och tjänster. Om en användare får en positiv upplevelse av en tjänst skapar det förtroende för företaget och dess varumärke. Det kan även leda till en större vilja att konsumera ytterligare tjänster som företaget erbjuder. På samma sätt kan en negativ användarupplevelse leda till ett minskat förtroende och skapa en motvilja att använda tjänsten eller andra tjänster kopplade till företaget. UX är således en starkt bidragande faktor i hur en tjänst lyckas på marknaden.

Vad är UX-design?

UX står som sagt kort och gott för User Experience eller användarupplevelse. UX-design handlar i sin tur om att designa en lösning som levererar en bra upplevelse.

Förtroendet för användarcentrerad utveckling och design har under de senaste åren blivit allt större inom företagsvärlden. Men trots detta har många fortfarande en bild av UX som ”grädden på moset”, något visuellt som adderas i slutet av utvecklingsprocessen. För att skapa positiva användarupplevelser krävs dock betydligt mer än en snygg framsida. Företag måste lära känna sina användare och förstå deras beteenden, drivkrafter och motiv. Därför bör UX vara en del av hela utvecklingsarbetet från det första ”spadtaget” till de sista finjusteringarna.

Att få med utvecklingsarbetet hela vägen kräver dock en stor investering. En investering många företag drar sig för att göra. Studier tyder dock på att företag som anammat ett användarcentrerat arbetssätt och lägger vikt på UX också får en stor avkastning på sin investering (ROI), såväl internt som externt. Nedan presenteras exempel på hur UX kan påverka din digitala affär.

Så leder bra UX till lojalitet och ökad konvertering

En positiv användarupplevelse kan skapa starka band till en tjänst, företag och varumärke. Detta kan leda till fler användare, högre användningsfrekvens och en högre konverteringsgrad [1]. I en studie genomförd av Google ansåg 86% av användarna att positiva användarupplevelser var värda att betala mer för och 67% ansåg att en användarvänlig tjänst gjorde dem mer villiga att köpa tjänster som företaget erbjöd [2].

Om en användare istället får en negativ upplevelse av en tjänst tyder studier på att användaren snabbt lämnar tjänsten och tar sin affär till konkurrenter. I en studie av Adobe sa 88% av online-konsumenter att de är mindre villiga att återvända till en tjänst efter en dålig användarupplevelse [3]. Studien visade även att 79% av mobila användare kommer söka sig till konkurrerande sidor för att genomföra den tilltänkta uppgiften, om sidan inte erbjuder en bra användarupplevelse [3].

90% av användarna sa också att de vid flertalet tillfällen slutat använda en tjänst på grund av en negativ användarupplevelse [4]. 52% ansåg att en sämre upplevelse vid första användningstillfället gjorde att företaget kunde verka oseriöst, vilket gjorde dem mindre villiga att i framtiden använda företagets tjänster[5].

Effektivare utvecklingsprocesser

Det finns en anledning till att stora företag likt Microsoft, Apple, Google, BMW eller Amazon investerar tungt i UX. Med rätt kompetens och metoder kan ett UX fokuserat arbetssätt kan hjälpa till att definiera krav och skapa tydliga målbilder genom relativt enkla och billiga metoder (användarstudier, skissande, prototypande) och effektivisera utvecklingsprocessen [5]. På så sätt kan sena och dyra förändringar undvikas. Att involvera användare i processen kan enligt vissa studier reducera utvecklingstiden med 33-50% [6].

Vill du veta mer om hur ditt företag kan skapa nya digital affärer? Missa då inte artikeln Hur kan ditt företag skapa digitala affärer?

Referenser:

[1] Experience Dynamics (2014). 5 Proven gains from User Experience.

[2] Google (2012). What users want.

[3] Adobe (2014). Vema Vikram. Lavacon. The state of Mobile Publishing.

[4] MarketWatch (2014). Mobile App performance Increasingly Critical.

[5] MITX (Massachusetts Innovation and Technology eXchange) (2010). ROI.

[6] IEEE (Institute of Electrical and Electronic Engineers) (2010).

Karl Berggren

2016-06-30

Kategori:Metoder

Hur stark är er innovationskraft?

Test innovationskraft

Med vårt innovationstest får du snabbt koll på vilken innovationskraft din verksamhet har.

Liknande artiklar

Prenumerera på Invativa Insikter

Bli en del av ett växande nätverk av beslutsfattare och doers! Få utvalda tips, artiklar och inbjudningar till events som hjälper dig utveckla din digitala affär. När du prenumererar godkänner du att vi får mejla dig enligt vår integritetspolicy   (vi lovar att inte spamma dig).

Så kommer du igång med digitala affärer

Läs våra e-böcker och få handfasta tips på hur du kan utveckla din verksamhet med hjälp av digitala affärer.

Vägen till din digitala affär

  • Identifiera din digitala affär
  • Förstå dina kunders utmaningar
  • Välj rätt team och kompetens
  • Utveckla kostnadseffektivt
  • Lansera snabbare
Ladda ner

Från hisspitch till MVP

  • Utveckla en digital produkt
  • Ta fram en lönsam strategi
  • Designa med fokus på UX
  • Identifiera tekniska utmaningar
  • Hitta rätt produktteam
Ladda ner