Från och med januari 2020 är Invativa en del av Knowit.  Läs mer

Sketch vs. Figma: Vilket är det bästa designverktyget?



Sketch och Figma är två väldigt likartade produkter och det är enkelt att som användare av endera snabbt sätta sig in i hur den andra fungerar. Utöver mindre terminologiskillnader är de till utseende och funktion snarlika och har samma grundfunktionalitet i själva skissarbetet. Men vilket fungerar bäst i längden?

Plattform

Figma är webbaserat och fungerar således på både Mac och PC till skillnad från Sketch som är en desktopapplikation, endast tillgänglig på Apples datorer. Detta har alltid varit en av Sketch absolut största svagheter och Figma har därigenom identifierat en betydande konkurrensfördel.

Figma har också en desktopapplikation som går att använda på både PC och Mac. Denna är dock beroende av internetuppkoppling för att kunna erbjuda full funktionalitet. Detta till trots är Figmas plattformsoberoende en stor fördel jämfört med Sketch.

Prissättning

Sketch kostar i dagsläget 99 dollar. Då får du en licens som gäller i ett år och du får alla uppdateringar under det året. När licensen gått ut kan du fortfarande använda Sketch för alltid, men får inte längre några uppdateringar.

Figmas prisplan är mer oklar, antagligen på grund av att det är en relativt ny tjänst. Den är gratis för privatpersoner och kostar i dagsläget 12 dollar i månaden per företagsanvändare. Modellen att göra det gratis för enskilda och privata användare leder antagligen till att många designers gärna prövar Figma vilket i förlängningen nog kan leda till ökad försäljning gentemot företag.

Funktionalitet

Delbarhet

Figma har vad de kallar ”real-time collaboration” där användare kan arbeta samtidigt på ett och samma dokument. Skaparen av Figma ville att tjänsten skulle fungera lika smidigt som Google Docs och erbjuda designers och utvecklare ett verktyg där de kunde arbeta simultant. Ändringar sker automatiskt och direkt för alla som har dokumentet öppet.

Denna funktionalitet har dock blivit lite av en vattendelare inom designskrået. Designers vittnar om att fokus lätt hamnar på fel saker i en presentationssituation där alla har möjlighet att se och ändra allt (”gör knappen större, eller jag kanske kan fixa den själv...”).

Ägandeskap av dokumentet blir alltså mindre tydligt. Men när real-time collaboration används på rätt sätt skapar det självklart stora möjligheter som Sketch helt saknar. Sketch kommer inom kort att släppa en liknande funktion men den stora skillnaden är då Sketch plattformsberoende (bara Mac-användare) och att det krävs en desktopapplikation (inte webbaserat och du behöver abonnemang).

Relaterat till detta erbjuder Figma även väldigt enkel delning mellan användare. Då tjänsten är webbaserad behöver du bara dela en länk och sen kommer alla åt det, med den behörighet du valt åt dem (visa, editera och så vidare). Du kan även direkt inspektera en fil (få ut CSS:färger, font-storlekar, dimensioner, assets etc.) och behöver inte använda plugins till andra program såsom Zeplin, vilket är fallet med Sketch.

Integrationer och plugins

Det är även väldigt smidigt att skapa prototyper med Figma vilket innebär att du kan visa din design direkt i applikationen utan att behöva exportera den till exempelvis inVision. Sketch har arbetat på liknande funktionalitet men den är än så länge begränsad och rätt så trubbig att använda.

En stor fördel med Sketch däremot är alla plugins som kommer från tredje part. Sketch har en uppsjö av potentiella plugins vilket gör programmet väldigt formbart baserat på projekt, arbetssätt eller preferens. Du kan importera live-data, dynamiska knappar, färgpaletter, importera bilder direkt från Unsplash, aktivera Git-funktionalitet, skapa animationer och mycket mer.

Sketch har även väldigt stora bibliotek av resurser, designsystem etc. vilket gör det lätt att snabbt komma igång med ett projekt, ta stöd av vedertagna designramverk och så vidare. Det finns en möjlighet att importera Sketch-filer till Figma, vilket i teorin innebär att många av dessa resurser är användbara här, dock fungerar detta inte alltid smärtfritt. Framför allt dokument med många olika lager tenderar att bli svårhanterliga när de konverteras till Figma. Det finns också en risk att Sketch kommer göra det svårare att importera filer i framtiden.

Filformat

Sketch stödjer betydligt fler filformat vilket gör det enklare att använda vid skapande av illustrationer, annonser och dylikt. Figma stödjer endast PNG, JPG och SVG. Detsamma gäller när man exporterar filer från applikationen.

Summering

Fördelar med Figma:

  • Plattformsoberoende

  • Möjlighet för flera att arbeta simultant på ett projekt

  • Enkel delning av filer till intresserade parter

  • Möjlighet att enkelt prototypa direkt i programmet

  • Smidigt att designa responsivt

  • Komponenter och element kan enkelt delas inom teamet

Fördelar med Sketch:

  • Plugins för alla tänkbara kontexter och användningsområden

  • Tredje part integrationer

  • Många resurser och bibliotek med designsystem etc.

  • Få barnsjukdomar – välanvänt och moget

  • Stora projekt kan ligga i samma fil

Vem vinner i längden?

Figma är en uppstickare att räkna med. De har på ett effektivt sätt identifierat svagheterna med Sketch och arbetat aktivt för att fylla de luckor i marknad som detta innebär. Trots detta är Sketch fortfarande branschstandard och kommer med största säkerhet arbeta för att snabbt erbjuda samma funktionalitet som Figma inom kort. Detsamma gäller troligtvis vice versa. Sketch stora nackdel är dess låsning vid Mac och det faktum att det inte är webbaserat. Figma har därför stor möjlighet att plocka ytterligare delar av marknaden i framtiden.

I dagsläget är det enligt mig dött lopp mellan de båda tjänsterna. De har båda sina för- och nackdelar men är i slutändan relativt lika när det kommer till det dagliga arbetet. För större eller väldigt designdrivna organisationer där ett projekt måste kunna delas av flera designers och utvecklare har Figma en given konkurrensfördel. Sketch däremot ger fördelar när det kommer till filformat, vilket gör det lättare att arbeta med grafiska illustrationer etc., samt deras bredd vad gäller templates och ramverk. Sketch passar således fortfarande väldigt bra vid projekt som har ett tydligt scope eller baseras på etablerade ramverk.

I vilket fall ska det bli intressant att se vad framtiden har att erbjuda. Konkurrensen mellan de båda lär leda till en upprustning där nya och innovativa funktioner skapas.

Under våren kommer vi att publicera fler artiklar om smarta metoder och verktyg som hjälper dig att utveckla din digitala affär. Tryck här om du vill läsa mer om metoder på tema affär, design och teknik redan nu!

Karl Berggren

2020-02-06

Kategori:Metoder

Prenumerera på Invativa Insikter

Bli en del av ett växande nätverk av beslutsfattare och doers! Få utvalda tips, artiklar och inbjudningar till events som hjälper dig utveckla din digitala affär. När du prenumererar godkänner du att vi får mejla dig enligt vår integritetspolicy   (vi lovar att inte spamma dig).

Så kommer du igång med digitala affärer

Läs våra e-böcker och få handfasta tips på hur du kan utveckla din verksamhet med hjälp av digitala affärer.

Vägen till din digitala affär

  • Identifiera din digitala affär
  • Förstå dina kunders utmaningar
  • Välj rätt team och kompetens
  • Utveckla kostnadseffektivt
  • Lansera snabbare
Ladda ner

Från hisspitch till MVP

  • Utveckla en digital produkt
  • Ta fram en lönsam strategi
  • Designa med fokus på UX
  • Identifiera tekniska utmaningar
  • Hitta rätt produktteam
Ladda ner