React Native tar webbutveckling till iOS och Android



Nu är det lite mer än ett år sedan Facebook släppte React Native, ett ramverk som gör det möjligt för webbutvecklare att skapa native-appar med JavaScript och React. Till skillnad från hybridapplikationer, där konceptet är “write once, run everywhere”, bygger React Native på termen “learn once, write anywhere”. Tanken är att man lär sig React för webben och använder komponenter i React Native för att utveckla appar för mobilen. Facebook själva har sett stora positiva effekter i sin egen applikationsutveckling efter att man gått över till React och React Native i sina produkter.

Sedan Facebook släppte React Native under 2015 har det skapat stora förändringar i hur företaget arbetar med apputveckling. Tidigare har de försökt sig på både hybridapplikationer och vanlig native-utveckling i Objective-C och Java. Men Facebook kände att de inte hittade helt rätt. Hybridapplikationerna resulterade i flera svårhanterliga problem, främst inom applikationsprestanda, och native-applikationerna krävde alldeles för mycket tid och resurser för att underhållas i Facebook’s snabba iterationer. I och med att Facebook inte klarade av att arbeta på dessa sätt skapade de sitt eget genom React och React Native.

Resultatet av React Native

Resultatet av det nya sättet att arbeta på visade sig först och främst i utvecklingen av den allra första React Native-applikationen, Facebook Ads Manager. För första gången testade Facebook att arbeta i ett så kallat produktteam istället för i olika plattformsteam för webb, iOS och Android. Nu kunde samma grupp utvecklare skapa alla tre versionerna av applikationen. Det visade sig även, när applikationen var färdig, att 85% (!) av all kod delades mellan iOS-versionen och Androidversionen. Utvecklarna kunde ha en gemensam källkod för båda plattformarna, vilket ledde till att förändringar och uppdateringar inte längre var ett lika stort projekt som tidigare.

Snabbare iterationer

Ett annat område där React Native visat sin styrka är i snabba iterationer. Att släppa en ny version i App Store kan ta flera dagar och oftast har företag som Facebook inte tid att vänta, speciellt när det handlar om enkla buggfixar. Men i och med att nästan all kod i React Native skrivs i JavaScript och kör på en egen JavaScript-tråd finns det möjlighet att uppdatera en applikation utan att den behöver gå igenom Apples granskningsprocess (förutsatt att den inte förändrar syftet med appen). Detta innebär att det går att släppa nya versioner nästan hela tiden utan att vänta på granskning för varje.

Även om React Native inte funnits särskilt länge och version 1.0 fortfarande inte släppts, ser framtiden ljus ut. Facebook investerar mycket i att utveckla ramverket och communityt kring React och React Native växer för varje dag.

Om du är intresserad av att läsa vidare om React Native kan du göra det här.

Oscar Sellhed

2016-06-22

Kategori:Metoder

Hur stark är er innovationskraft?

Test innovationskraft

Med vårt innovationstest får du snabbt koll på vilken innovationskraft din verksamhet har.

Liknande artiklar

Prenumerera på Invativa Insikter

Bli en del av ett växande nätverk av beslutsfattare och doers! Få utvalda tips, artiklar och inbjudningar till events som hjälper dig utveckla din digitala affär. När du prenumererar godkänner du att vi får mejla dig enligt vår integritetspolicy   (vi lovar att inte spamma dig).

Så kommer du igång med digitala affärer

Läs våra e-böcker och få handfasta tips på hur du kan utveckla din verksamhet med hjälp av digitala affärer.

Vägen till din digitala affär

  • Identifiera din digitala affär
  • Förstå dina kunders utmaningar
  • Välj rätt team och kompetens
  • Utveckla kostnadseffektivt
  • Lansera snabbare
Ladda ner

Från hisspitch till MVP

  • Utveckla en digital produkt
  • Ta fram en lönsam strategi
  • Designa med fokus på UX
  • Identifiera tekniska utmaningar
  • Hitta rätt produktteam
Ladda ner