Från och med januari 2020 är Invativa en del av Knowit.  Läs mer

Hur bra är din kampanj? Så får du koll på konverteringar i Google Analytics



Planerar du en e-kampanj och vill veta exakt hur den presterar? Det är enkelt gjort! I det här inlägget går vi igenom hur du mäter konverteringar och skapar en kampanjrapport med hjälp av Google Analytics.

Varför mäta konverteringarna i din kampanj?

Att mäta konverteringar är ett av de snabbaste och enklaste sätten att ta reda på hur dina kampanjer presterar och om du får utdelning för dina satsningar på webben. Genom att bestämma vilka konverteringar som är viktiga för din verksamhet och följa upp dem säkerställer du att du satsar pengar på den annonsering som är mest effektiv och lönsam.

Vad bör du mäta?

Ett vanligt önskemål är “mer trafik till hemsidan”. Men trafiken är värd något först när du lyckas få dina besökare att utföra de aktiviteter som är värdefulla för dig (och dem), eller hur? Börja därför varje kampanj med att bestämma vilka konverteringar som är viktiga att mäta och varför.

Ska dina besökare skriva upp sig på ditt nyhetsbrev, ladda ner din e-bok, köpa din tjänst eller bara surfa runt? Och varför är detta mål viktigt för dig?

Se till att ha syftet för din kampanj tydligt framför dig. Annars kan du lätt fastna vid så kallade “vanity metrics” såsom sidvisningar eller hur många som skriver upp sig på ditt nyhetsbrev. Om syftet är att skapa varumärkeskännedom kan det vara just dessa saker du vill mäta och inte konverteringar. Men om målet istället är att maximera sälj eller samla nya leads är det viktigare att du mäter hur mycket av trafiken som ger det resultat du önskar.

När du har bestämt dig för vilka konverteringar som är viktiga för din kampanj kan du enkelt börja mäta dem med följande steg.

1: Skapa en kampanj-URL

Med Googles kampanjverktyg kan du skapa en URL med så kallade UTM-taggar som spårar trafiken till din kampanj. Väl på sidan behöver du fylla i följande:

  • URL: Original-URL:en, i detta fall din landningssida

  • Campaign Source: Varifrån trafiken kommer, t.ex. Facebook, Google AdWords

  • Campaign Medium: Varifrån trafiken kommer på ett högre plan, t.ex. sociala medier eller betald sök

  • Campaign Name: Säger sig självt. Kom ihåg att fylla i precis samma namn för alla länkar i kampanjen!

Du kan också fylla i följande, men det är inte obligatoriskt:

  • Campaign Term: Används för att särskilja dina nyckelord när du kör en kampanj på t.ex. Google AdWords. Du behöver inte själv fylla i nyckelorden.

  • Campaign Content: Används för att differentiera mellan olika content och Call to Actions (bild, video, text) som leder till samma landningssida. Bra för A/B-testning.

Här är ett exempel på hur det kan se ut:

2: Använd UTM-länken i din kampanj

Klistra in länken med UTM-taggarna där du skulle haft din vanliga länk, till exempel i nyhetsmejlet eller kampanjverktyget på LinkedIn eller Facebook. Nu kommer allt din besökare gör efter att ha klickat på länken att tillskrivas din kampanj.

3. Sätt upp ett mål

Nu vill du veta om klicket på din länk leder till en konvertering. För att göra detta behöver du lägga till ett mål i Google Analytics.

Där kan du koppla en önskad URL (orderbekräftelse, nedladdningsbekräftelse) till en konvertering. Om du går till Conversions > Goals > Overview kan du se dina befintliga mål om du har några.

För att lägga till ett nytt mål, navigera till Admin > Goals > +New goal. Välj ett lämpligt namn på ditt mål (till exempel “e-bok nedladdning”) och följ instruktionerna. Du kan till exempel koppla en konvertering till att en användare landat på “tack”-sidan efter att ha laddat ner boken.

4. Skapa en rapport

Nu kan Google Analytics spåra konverteringar i din kampanj! Om du vill skapa en rapport över kampanjen gör du detta enkelt genom att gå till Customisation > Custom Reports > New Custom Report.

Under Metric Groups, tryck +add metric. Nu kan du söka på målet du precis satte upp och välja det som en kolumn tillsammans med andra metrics du är intresserad av.

Under Dimension Drilldowns väljer du vilka rader du vill ha. Välj Source/Medium som första dimension och Campaign som andra (de kan ligga gömd under Commonly used). Om du vill kan du filtrera bort sådant du inte vill ha med i rapporten under Filters. När du trycker på Save har du en färdig rapport över dina konverteringar!

Jag har min kampanjrapport… och nu då?

När du kan se resultaten av din kampanj svart på vitt är det dags att återkoppla till målen du satte från början. Vare sig du överträffade dem eller inte ens nådde i närheten så ger din rapport dig möjlighet att skapa nya insikter.

Klickade folk på kampanjlänken? Om inte är det kanske dags att finslipa budskapet i din kampanj. Om du fick många klick men få konverteringar kan det bero på andra hinder du behöver åtgärda. Det kan till exempel handla om att designen på hemsidan behöver ses över eller att du behöver satsa mer på UX-copy.

Kommer de flesta klicken från Instagram eller från LinkedIn, och motsvarar detta dina önskemål och förväntningar? Detta kan hjälpa dig att avgöra vilken sorts kampanj som presterar bäst i vardera kanal. Var det kanske nån skillnad på det innehåll du definierade i utm_content? Genom att experimentera lite och analysera utkomsten får du underlag att skapa ännu bättre kampanjer i framtiden.

Jobba smartare, inte hårdare!

Under våren kommer vi att publicera fler artiklar om verktyg och metoder du kan använda för att utveckla din digitala affär. Stay tuned!

Vill du läsa mer redan nu? Här hittar du tidigare inlägg på tema metoder.



Linnea Strand

2020-01-22

Kategori:Metoder

Hur stark är er innovationskraft?

Gör testet

Med vårt test får du snabbt koll på vilken innovationskraft din verksamhet har.

Liknande artiklar

Prenumerera på Invativa Insikter

Bli en del av ett växande nätverk av beslutsfattare och doers! Få utvalda tips, artiklar och inbjudningar till events som hjälper dig utveckla din digitala affär. När du prenumererar godkänner du att vi får mejla dig enligt vår integritetspolicy   (vi lovar att inte spamma dig).

Så kommer du igång med digitala affärer

Läs våra e-böcker och få handfasta tips på hur du kan utveckla din verksamhet med hjälp av digitala affärer.

Vägen till din digitala affär

  • Identifiera din digitala affär
  • Förstå dina kunders utmaningar
  • Välj rätt team och kompetens
  • Utveckla kostnadseffektivt
  • Lansera snabbare
Ladda ner

Från hisspitch till MVP

  • Utveckla en digital produkt
  • Ta fram en lönsam strategi
  • Designa med fokus på UX
  • Identifiera tekniska utmaningar
  • Hitta rätt produktteam
Ladda ner