Metoder
2016-09-06
Att driva digitala affärer kräver en hög kompetens. Våra kunders utmaningar kräver att vi har spetskompetens inom alla de digitala fält och kanaler som intresserar våra kunder. Därför var fokus på årets kickoff att skapa kompetensteam och ta avstamp i en ny typ av organisation, en kompetensdriven organisation.
Sommarens konferens spenderades på härliga Käringön ute i Göteborgs skärgård. De två dagarna var fyllda av energifyllda diskussioner och många skratt. Huvudfokus var dock den organisatoriska förändring som vi ska genomföra i syfte att berika våra kunder med en ännu högre kompetensgrad. I en ständigt föränderlig miljö, så som den digitala, behöver företag vara snabbfotade och ta till sig den senaste kunskapen. För att vi ska kunna göra detta behövde vi skapa en agil organisationsstruktur som gör oss lättrörliga. Därför har vi introducerat ett nytt lager av vår kundstrategi - kompetensteamen.
De nya kompetensteamen är platta och självorganiserande strukturer som fokuserar på bolagets kunskapstillförsel. Under kickoffen så drogs ett gemensamt ramverk upp med mål och strukturer för dessa team. Vi har länge känt ett behov för att se över vilka kompetenser som bolaget faktiskt sitter på och vilka vi behöver tillföra. Fördelen med att strukturera upp kompetensteam är att varje team då ansvarar för att en viss typ av kompetens finns inom teamets ansvarsområde. De olika ansvarsområdena som vi tilldelade teamen var affär, design och teknik.
De nya teamen ser över befintliga kompetenser som finns inom de uppdelade områdena, men ansvarar även för att se över vilken ny kunskap som behövs samt hur kunskapen bör införskaffas. En av de viktigaste komponenterna i denna struktur är medarbetarnas egna intressen. Genom att föra öppna diskussioner inom ett kompetensteam, angående vilka områden som medarbetarna är intresserade av, skapas en överblick över var potentiella kompetensområden kan införskaffas.
Vår strategi bygger på att ha kundteam som arbetar nära våra kunder. Detta har lett till att vi har väldigt långa relationer med de som väljer att samarbeta med oss på Invativa. När vi nu tillför dessa kompetensteam till denna ekvation så är vi övertygade om att våra kunder kommer få en ännu högre kompetenstillförsel. Vi kommer att effektivisera våra projekt och ge medarbetarna en ännu mer intressant vardag. Alla dessa komponenter kan sammanfattas i att vi besvarar de digitala utmaningarna med vår nya organisation, den kompetensdrivna organisationen.
2016-09-06