Jobba som Google: Uppnå mer med OKR

2018-06-07
Kickstarta din digitala affär

Kickstarta din digitala affär

Föreläsningar och workshops

Boka ett pass i vår konceptstudio och boosta din affär.

Jobba som Google: Uppnå mer med OKR

Att sätta och uppfylla ambitiösa mål är utmanande oavsett hur din organisation ser ut. Men företag som Google, Intel och LinkedIn använder alla samma metod för att klara det. Även Invativa har börjat jobba med målstyrningsmetoden OKR (objectives & key results) som ligger bakom deras framgång. Nu vill vi dela med oss av vår erfarenhet – att OKR är väl värt att testa.

Det här är OKR

OKR står för objectives (mål) and key results (nyckeltal) och är ett sätt att arbeta med målstyrning som föddes på Intel och numera används av ett flertal framgångsrika företag.

Varje objective delas upp i de key results, tre-fem stycken, som krävs för att uppnå målet för en viss period. Både objectives och key results ska vara extremt ambitiösa, precis över gränsen för vad man tror är möjligt. Sådana mål – stretch goals – uppmuntrar till kreativitet (nya lösningar på gamla problem) och ambition (lockar de bästa förmågorna till företaget).

Ex. öka kokboksförsäljningen med 200 % (objective) genom att anordna en internetkampanj i januari månad, medverka på en bokmässa och skicka ut 100 exemplar till influencers (key results).

OKR:ens styrkor:

  • Tydlighet. De hjälper varje medarbetare att konkretisera sina arbetsuppgifter och angripa dem i rätt ordning.

  • Inflytande. Målen sätts gemensamt, så att får alla möjlighet att påverka både sitt eget arbete och sin avdelnings mål.

  • Transparens. OKRerna är publika för företaget, så att alla kan se både kollegornas och företagets prioriteringar för tillfället vilket förbättrar fokus och kommunikation.

  • Mätbarhet. Det framgår tydligt vad som krävs och av vem, vilket gör målen lättare att uppnå och följa upp.

Såhär jobbar du med OKRer

En OKR-period varar runt ett kvartal och i slutet av varje period redovisas uppfyllnadsgraden i procent eller på en skala mellan 0 och 1. Det sammantagna resultatet för alla key results ger resultatet för respektive objective. Meningen är inte att alltid uppnå 100 % måluppfyllnad – en uppfyllnadsgrad på 60-70 % av ett stretch goal innebär ofta att man uppnått mer än 100 % av ett mer realistiskt mål. Om man upptäcker att man ofta landar på 100 % är det alltså dags att sätta upp svårare mål.

OKRer kan utformas på olika sätt. Den som vill ta en genväg kan använda sig av Invativas mall nedan och fylla i sina egna eller sitt företags mål:

Tryck på bilden för att öppna OKR-mallen i Google Docs

Vår erfarenhet

På Invativa strävar vi efter att ständigt bli bättre på det vi gör. Därför har vi sedan årsskiftet jobbat med att implementera OKRer, och resultatet är övervägande positivt. I december satte vi igång med att utbilda våra medarbetare i vad OKRer är och hur vi som företag ska arbeta med dem framöver. Våra tre kompetensteam Design, Teknik och Affär satte sedan egna key results som anknöt till de tre företagsmålen (högst upp i varje kolumn):

Några av Invativas OKR-mål inför första perioden 2018.

Det gjorde att varje team fick inflytande över sitt eget arbete under följande månaderna, vilket också framgick tydligt när våra medarbetare utvärderade första OKR-perioden i april:

"OKRerna har fungerat jättebra. Det känns bra att vi alla är delaktiga i att ta fram målen för Invativa."

OKRerna har inte bara bidragit med hårda värden i form av bättre måluppfyllnad, utan också till bättre gemenskap och kommunikation:

"OKRerna har utvecklat vår gemenskap och förståelse för våra kollegors kompetens. Dessutom har de höjt grundnivå i bolaget kring vad vi gör och vad vi kan."

Sammanfattningsvis är majoriteten av våra medarbetare mycket positiva till OKRerna. Helt smärtfritt har det däremot inte varit. Vi har redan efter första perioden dragit två lärdomar som kan vara bra att ha med sig om man vill börja arbeta med OKR.

  • Undvik att sätta key results som är alltför beroende av varandra

  • Stretch goals tar tid att vänja sig vid. Det kan till en början kännas obekvämt att inte uppnå hundra procent, men det är inte heller meningen. Viktigast är att uppmuntra fortsatt utveckling.

Allt det här tar vi med oss när vi sätter mål för kommande OKR-period. Planen är att så småningom börja implementera individuella OKRer för att ytterligare förbättra vår prestation.

Är du intresserad av att jobba med OKR?

Du är självklart välkommen att ställa frågor kring våra erfarenheter! Se även videon om Googles arbete här.

Team CoCreate

Team CoCreate

2018-06-07