Så hittar du rätt partner till din digitala affär



Så det är dags att skapa nästa lönsamma digitala tjänst, bygga en ny plattform eller möblera om i databaserna? I så fall överväger du förmodligen att skaffa en partner för jobbet. Och när det gäller affärskritiska leveranser kan du inte nöja dig med vem som helst. Därför har vi samlat 5 saker du borde ta i beaktning när du letar efter din framtida digitala partner.

1. Digital partner ≠ it-leverantör

Att välja en digital partner är något helt annat än att välja en it-leverantör. En partner ska inte bara leverera de tekniska lösningar du önskar. En partner ska ha som vision att växa tillsammans med dig och stötta dig i alla lägen. Om du väljer enligt kriterierna nedan ökar dina chanser att hitta just ett sånt partnerskap – ett som håller över tid och gynnar er båda.

2. Kompetens

Tänk utanför lådan när du funderar på vilken kompetens din framtida partner bör ha. Vi antar att du redan har utvärderat ditt behov, resonerat över lämplig budget och så vidare. De tekniska kraven är sedan upp till dig och din partner att fastställa. Men målet är ju trots allt inte en produkt utan en lönsam affär. Tänk därför utanför de tekniska kraven och ställ dig följande frågor:

  • Förstår de din affär?

  • Vill de enbart minska dina kostnader eller öka din lönsamhet?

  • Har de full koll på lagar och förordningar rörande din och dina kunders data?

  • Kan de säkerställa säker drift och snabb support?

Därtill finns en del mindre självklara saker som kan vara bra att fundera på, till exempel:

  • Är de designdrivna? (Här kan du läsa om varför det är viktigt)

  • Tillhandahåller de exakt de kompetenser du söker eller kommer du att behöva leta på flera ställen?

  • Kan de skala upp eller ner som det passar dig?

Fundera också på din digitala partners potential inom din bransch. Somliga är flexibla och bra på att bryta ny mark, andra är nischade. Vilken lösning som passar just din organisation kan bara du avgöra, men försök att stå emot frestelsen att välja partner enbart på grund av att de tidigare jobbat med ett stort och uppskattat varumärke. Det behöver inte säga något om huruvida de blir just din drömpartner!

3. Ömsesidighet

Ömsesidig omtanke och ansvar är viktiga komponenter i vilken relation som helst. Det gäller även dina affärspartners. Den perfekta partnern är en som levererar det du söker och dessutom har vissa förväntningar på dig.

Det betyder inte att du behöver göra jobbet själv – tvärtom! Det betyder bara att din partner ska lita på dig, att du litar på dem och att ni tar gemensamt ansvar för slutprodukten.

När det handlar om en partner inom digitala affärer innebär detta att ni ska komplettera varandra och bidra med det ni är bäst på inom respektive område: du med din branschkunskap och din partner med sin expertis.

4. Kommunikation

Bra kommunikation betyder flera saker. Dels handlar det om att få upp en bra dialog. Om du och din framtida partner kan det lär du märka redan på första mötet. Men det handlar också om ärlighet. Den bästa partnern är en som är transparent och vågar utmana er.

En transparent partner är öppen med sina tankar och sitt arbete. De försöker inte att förtrolla dig med tekniska buzzwords utan på ett begripligt sätt kommunicera vad det är de erbjuder er och hur det motsvarar ditt behov. De ska också kunna motivera sin prissättning vare sig deras tjänster är billiga eller dyra.

Därtill är det bra om din partner vågar utmana dina idéer och föreställningar – det hjälper dig att inte fastna i gamla fotspår. Att samla sina tankar och idéer, boka ett förutsättningslöst möte och presentera dem för en potentiell partner kan leda till att du får helt nya perspektiv på både utmaningar och lösningar.

5. Rätt kultur

Den här punkten är inte lika självklar som de föregående. När allt kommer till kritan handlar det ju om att din partner ska kunna leverera affärsnytta. Så om de gör det spelar väl kulturen ingen större roll?

Men det finns åtminstone två goda skäl till att kulturen spelar roll:

  1. En bra matchning gör det lättare att kommunicera med varandra, och

  2. Det blir mycket roligare att jobba ihop.

En bra matchning behöver inte bero på att era organisationer är lika. Din verksamhet har kanske funnits i 30 år och din partners i 3 år eller vice versa. Fokusera istället på följande frågor: tycker jag om vad min partner står för? Förstår de mig och min bransch? Är de lyhörda? Kommer de att fira mina framgångar? Om du svarar ja på dessa frågor finns det en stor chans att ni kommer att hålla ihop under en lång tid framöver.

Sammanfattning

På ytan kan det tyckas som att alla levererar ungefär samma sak, så ta dig tid att tänka på ovanstående punkter när du väljer din framtida partner. Ditt val ska kännas som en investering, inte en kostnad.

För en partner ska vara just det – en långsiktig och smart investering. För det första har du någon som du kan växa tillsammans med affärs- och kompetensmässigt. För det andra har du kanske hittat någon som du kan ha roligt ihop med under tiden!

Under de kommande veckorna kommer vi att djupdyka ytterligare i frågor som hjälper dig att hitta rätt partner och utveckla ett bra samarbete. Missa inte det om du är på jakt efter din nästa digitala affärspartner!

Linnea Strand

2019-05-02

Kategori:Metoder

Hur stark är er innovationskraft?

Test innovationskraft

Med vårt innovationstest får du snabbt koll på vilken innovationskraft din verksamhet har.

Liknande artiklar

Prenumerera på Invativa Insikter

Bli en del av ett växande nätverk av beslutsfattare och doers! Få utvalda tips, artiklar och inbjudningar till events som hjälper dig utveckla din digitala affär. När du prenumererar godkänner du att vi får mejla dig enligt vår integritetspolicy   (vi lovar att inte spamma dig).

Så kommer du igång med digitala affärer

Läs våra e-böcker och få handfasta tips på hur du kan utveckla din verksamhet med hjälp av digitala affärer.

Vägen till din digitala affär

  • Identifiera din digitala affär
  • Förstå dina kunders utmaningar
  • Välj rätt team och kompetens
  • Utveckla kostnadseffektivt
  • Lansera snabbare
Ladda ner

Från hisspitch till MVP

  • Utveckla en digital produkt
  • Ta fram en lönsam strategi
  • Designa med fokus på UX
  • Identifiera tekniska utmaningar
  • Hitta rätt produktteam
Ladda ner