Design är mer än design



Har du någonsin slagit knut på dig själv för att försöka förstå ett gränssnitt? Kanske lämnat en app eller en hemsida med ett kvävt skrik av frustration? Då har du förmodligen fallit offer för dåliga designval. Och ibland beror det inte på en inkompetent designer.

Det är inget ovanligt scenario: Någon får en lysande idé till en digital tjänst. Möten hålls. Funktioner fastställs. Utvecklingen kickar igång och man anlitar en erfaren och välrenommerad designer. När tjänsten väl börjat ta form så slänger man fram några önskemål och ber designern göra sin magi. Så långt allting gott.

Men efter lansering visar det sig att tjänsten inte levererar som förväntat. Man når inte ens i närheten av nyckeltalen, kunderna klagar på designen och alla undrar vad som gått snett – utom möjligen designern själv.

När du utvecklar en digital tjänst är det här scenariot givetvis något du vill undvika. Att det ändå sker beror ofta på en vanlig missuppfattning om vad design egentligen är.

Design är form och funktion

I vardagligt tal säger vi design när vi menar färg och form. När vi till exempel slänger en blick på en soffa eller en byrå kan vi direkt säga om vi gillar dess design eller inte. Men när det gäller appar eller hemsidor är situationen inte riktigt lika enkel.

Tjänstedesign handlar om att förstå vem användaren är, vad hen vill göra och hur en tjänst kan bidra till att få det gjort. Allting som användarupplevelsen vilar på, helt enkelt. Och ingen gör det här jobbet bättre än designern själv.

I de flesta fall skulle ingen överlåta kritiska delar av affären till någon annan än en expert (typ låta revisorn renovera kontoret). Ändå är det vad man gör när man ber en designer "snygga till" en halvfärdig tjänst. Det betyder att någon annan redan har hunnit göra omedvetna designval innan dess att designern kommer in i bilden – och omedvetna designval är sällan bra. När dina konkurrenter inte är mer än en knapptryckning bort så är detta ett misstag du inte har råd med.

I de flesta fall skulle ingen överlåta kritiska delar av affären till någon annan än en expert

Så tänk dig nu det ovanstående scenariot, men där designern får komma till sin fulla rätt. Någon får en idé, styrgruppen sätter de övergripande målen och överlåter problemlösningen till designern. Blir det en garanterad succé? Svårt att säga. Men det ger helt klart rätt förutsättningar för alla att gå tillbaka till ritbordet, göra om och göra rätt – och det är något designers är riktigt bra på.

Nyfiken på design?

Vill du läsa mer på temat UX och tjänstedesign? Då får du inte missa tidigare inlägg:

Linnea Strand

2019-01-17

Kategori:Metoder

Hur stark är er innovationskraft?

Test innovationskraft

Med vårt innovationstest får du snabbt koll på vilken innovationskraft din verksamhet har.

Liknande artiklar

Prenumerera på Invativa Insikter

Bli en del av ett växande nätverk av beslutsfattare och doers! Få utvalda tips, artiklar och inbjudningar till events som hjälper dig utveckla din digitala affär. När du prenumererar godkänner du att vi får mejla dig enligt vår integritetspolicy   (vi lovar att inte spamma dig).

Så kommer du igång med digitala affärer

Läs våra e-böcker och få handfasta tips på hur du kan utveckla din verksamhet med hjälp av digitala affärer.

Vägen till din digitala affär

  • Identifiera din digitala affär
  • Förstå dina kunders utmaningar
  • Välj rätt team och kompetens
  • Utveckla kostnadseffektivt
  • Lansera snabbare
Ladda ner

Från hisspitch till MVP

  • Utveckla en digital produkt
  • Ta fram en lönsam strategi
  • Designa med fokus på UX
  • Identifiera tekniska utmaningar
  • Hitta rätt produktteam
Ladda ner