Därför är prototyper för digitala tjänster lönsamt



En sak är konstant över tid. Dina kunders behov är alltid större än den budget som finns tillgänglig. Det är en enkel logik. Att hålla nere kostnaderna är en mänsklig drift. Att inte uppfylla de behov som finns är desto smärtfullare. Hittills under mina 20 år på Invativa har jag inte mött en kund som haft en budget som räckt till allt som finns på önskelistan.

Så vad gör vi när behoven är större än tillgänglig budget?

Naturligtvis prioriterar vi, delar upp åtagandet i etapper och letar genvägar i färdiga och beprövade komponenter, till exempel Invativa Cloud. Vi använder de effektivaste processerna och metoderna vi kan. Vi anpassar dem till storleken på utmaning. Vi exkluderar sådant som dina kunder kan klara sig utan.

Finns det effektivare sätt att lyckas?

Ja. Att snabbt och tidigt ta fram en prototyp av den digitala tjänst dina kunder efterfrågar. Detta kan göras innan du investerar merparten av din budget i utveckling av den digitala tjänst som ska erbjudas till dina kunder.

Varför är det effektivt? Vad kan en prototyp bidra med?

Vissa antaganden och hypoteser kring kundernas verkliga behov kommer vara fel. Så är det alltid. Att misslyckas tidigt är viktigt och framförallt billigt! Ingen vill misslyckas. Trots det kan vi utgå från att 50 % av våra antaganden är felaktiga och att slutanvändare omedvetet döljer sina verkliga behov. Låt oss återkomma till "döljandet" i en senare digital artikel, det är förstås inte något som sker avsiktligt.

Kan en prototyp bidra till mer än kundinsikter?

Ja. Ofta till bättre förståelse i den egna organisationen. Att få med dina medarbetare på samma buss. Att sätta ett tydligt mål och förväntansfull. Men det stoppar inte där. Din budget. Hur får man ledningen och styrelsen att fatta beslut om en större investering när det är svårt att beskriva en ny affär. Det är alltid en utmaning och ofta konkurrerar flera projekt om tillgängliga medel. Då gäller det att sticka ut, att visa att man är bäst. Där kommer din prototyp in i bilden. Den bidrar till ökad förståelse och kompletterar din affärsmodell för din nya digitala tjänst.

Sammanfattning:

  • Tid är pengar. Bägge har vi ofta ont om.

  • En prototyp sparar tid och pengar. Särskilt i stora projekt.

  • Med en snabbt framtagen prototyp kan misslyckanden upptäckas tidigt.

  • En prototyp underlättar beslut för kommande investeringar.

  • Att förankra ditt arbete i den egna organisationen blir enklare med en prototyp.

Nästa gång du ska utveckla en digital tjänst, överväg då att ta fram en prototyp. Det behöver inte ta lång tid och du kommer garanterat att spara pengar i ett skede då utvecklingen av din tjänst är i full gång. Du kommer tydligare veta riktning, du blir effektivare, du kommer lyckas.

Lycka till!

Team Invativa

2016-02-26

Kategori:Metoder

Hur stark är er innovationskraft?

Test innovationskraft

Med vårt innovationstest får du snabbt koll på vilken innovationskraft din verksamhet har.

Liknande artiklar

Prenumerera på Invativa Insikter

Bli en del av ett växande nätverk av beslutsfattare och doers! Få utvalda tips, artiklar och inbjudningar till events som hjälper dig utveckla din digitala affär. När du prenumererar godkänner du att vi får mejla dig enligt vår integritetspolicy   (vi lovar att inte spamma dig).

Så kommer du igång med digitala affärer

Läs våra e-böcker och få handfasta tips på hur du kan utveckla din verksamhet med hjälp av digitala affärer.

Vägen till din digitala affär

  • Identifiera din digitala affär
  • Förstå dina kunders utmaningar
  • Välj rätt team och kompetens
  • Utveckla kostnadseffektivt
  • Lansera snabbare
Ladda ner

Från hisspitch till MVP

  • Utveckla en digital produkt
  • Ta fram en lönsam strategi
  • Designa med fokus på UX
  • Identifiera tekniska utmaningar
  • Hitta rätt produktteam
Ladda ner