Content marketing har växt i popularitet under de senaste åren bland svenska företag. På Invativa anser vi att fördelarna med denna typ av marknadsföring är många.  Nedan berättar jag om vårt tänk kring content marketing. 

Det är lätt att tro att content marketing är något nyuppfunnet, men faktum är att samma slags marknadsföring har funnits sedan mitten av 1800-talet. Dock var det först år 2001 som begreppet uppkom och 12 år senare landade det på folks läppar i Sverige. Slut på historielektionen. Vad är det som gör att det pratas så mycket om detta fenomen – och inte minst – vad är ens content marketing? En direktöversättning på begreppet ger ”innehållsmarknadsföring” och det är egentligen inte ett så dumt begrepp för vad det faktiskt handlar om. Enkelt förklarat innebär content marketing att skapa innehåll med utgångspunkt i målgruppens intresse och behov. Det är viktigt att flytta fokus från vad företaget vill förmedla till vad mottagaren värdesätter. Innehållet ska vara intressant, värdefullt och relevant. För att lyckas med detta är det viktigt att först och främst definiera en målgrupp, för att få en uppfattning om vad målgruppen faktiskt engageras av. Inom content marketing kallar vi dessa målgrupper för personas. En persona kan beskrivas som en slags fiktiv karaktär som tas fram för att lättare kunna relatera till målgruppen. Varje persona beskrivs utifrån livsstil, behov, attityd, kunskap, beteende – så detaljerat det bara går för att få en så realistisk bild som möjligt av målgruppen.

En bransch som helt klart tagit till content marketing-principer, sedan en lång tid tillbaka, är livsmedelsbranschen. Recept är ett exempel som träffar mitt i prick när det gäller innehållsvärde. Tänk vad många varor som hamnar i varukorgen hos den matintresserade – just för att varan stod med på ett recept. Ett scenario som jag skulle vilja kalla en win-win-situation, då företag får  varor sålda samtidigt som kunden får matinspiration.

Det är en god idé att satsa på content marketing av flera skäl. Det kan till exempel hjälpa dig att upprätthålla eller skapa god relation med kunder, stärka det egna varumärket samt skapa efterfrågan hos kunder. Okej, budskapet är nog rätt tydligt vid det här laget – content marketing får en stor tumme upp. Men, det ska tilläggas att bara för att man bestämt sig för att satsa på denna typ av marknadsföring, så finns det ingen konkret plan som passar alla. Det krävs ett skräddarsytt upplägg för att få rätt effekt av content marketing. Jag nämnde tidigare att det är viktigt att definiera sin målgrupp och det är något som kanske inte alltid är helt glasklart. Det kan vara värt att lägga ner lite extra tanke bakom vilka man faktiskt väljer att rikta sig till, vad mottagaren tilltalas av kan skilja sig enormt. Något annat som kan vara värt att fundera över är vilka kanaler som budskapet ska förmedlas genom. Gör sig budskapet bäst i ett Youtube-klipp, ett nyhetsbrev eller i en blogg? Vid val av kanal är det klokt att tänka över var det är mest troligt att målgruppen finns. Det vore slöseri att skapa attraktivt innehåll för att sedan publicera det i en kanal där målgruppen inte nås. När alla frågetecken kring målgrupp och kanaler är uträtade är det bara att ta fram idésprutan och börja skapa innehåll. Leverera i ”rätt” kanal och vips – du kan du titulera dig som en content marketer.

Viktigt att tillägga är att jobbet inte slutar med ”publiceringsknappen”. Det är i allra högsta grad viktigt att kontinuerligt följa upp hur det går. Med uppföljning skapas förutsättningar för att lyckas ännu bättre nästa gång. För en nästa gång borde det bli, content marketing går nämligen hand i hand med långsiktigt tänk. Se till att hålla dig uppdaterad på din målgrupps behov och fortsätt leverera innehåll som matchar vad som efterfrågas. Då ska du snart se att du successivt bygger upp ditt varumärke och utrustas med nycklar till kunders hjärtan.

Vill du läsa mer om content marketing? Då rekommenderar jag Joakim Arhammars bok.