Metoder
2021-11-29
Att på ett kärnfullt och effektivt sätt kunna kommunicera med användare är essentiellt i dagens digitala värld. I det här inlägget har vi samlat några exempel på hur microcopy kan se ut och hur den förbättrar användarupplevelsen.
Varje kontaktpunkt mellan dina användare och din copy är ett fantastiskt tillfälle att skapa en bättre användarupplevelse. Exempel på såna kontaktpunkter är länkar, instruktioner, Call To Action-meddelanden, felmeddelanden och inline validation (de där små raderna som låter dig veta att du inte fyllt i ett formulär på rätt sätt). De här små orden brukar kallas microcopy.
Med så lite spelrum – bara ett ord eller några rader – måste copyn vägas på guldvåg. Att göra det är en konst, så här är ett par exempel på bra och mindre bra lösningar som förhoppningsvis kan inspirera.
Vid första besöket på en obekant sida snurrar frågorna i huvudet på användaren. Var har jag hamnat? Är det värt att hänga kvar? Här spelar copy stor roll för att förstå vad de ska göra och varför.
Slack har löst det genom att ge svaret direkt på startsidan. I menyraden står svaren på varför man skulle vilja använda programmet, hur det kan användas, och vad det kostar.
Det hade lika gärna kunnat stå “About Slack” i menyraden, men “Why Slack?” är förmodligen en av de första frågorna användaren ställer sig. Smart drag!
Menyer kan tala för sig själva, men de kan också ge ett varumärke en röst. Nedan är ett exempel på två olika versioner av Spotify: min gamla version till vänster, en nyare version till höger.
Det är mer än bara utformningen som skiljer dem åt. I den nyare versionen hörs Spotifys “röst” tydligt. Dessutom förtydligar den vart menyn leder. Personligt och snyggt.
När användaren har klarat en uppgift – betat av en nivå, fyllt i ett formulär eller gjort ett stort mejlutskick – förtjänar de en klapp på axeln. Fråga dig själv vad de känner och vad de skulle vilja känna. Är de stolta? Ge dem en (mental) high five. Är de nervösa? Ge dem ett par lugnande ord.
Några uppmuntrande ord räcker långt, som när du skapar ett konto på StackExchange:
Vi passar på att slänga in ett exempel på mindre formuleringar. Appen Duolingo har fått rykte om sig att vara passivaggressiv i tonen. Till exempel i det här tvetydiga exemplet:
Det är oklart hur man ska känna över just den här responsen. Ska jag tolka det som “bra försök”? Är ugglan sarkastisk?
Ibland blir det fel – någonting kraschar eller går inte att hitta. Ett sätt att lätta på stämningen är att erbjuda en lösning eller något annat att göra. Här är ett bra exempel från Medium, där de avleder uppmärksamheten från felet och lovar att fixa det så snart de kan:
Sist men inte minst: att fylla i ett formulär kan antingen vara ett frustrationsmoment eller ett toppensätt att öka konverteringen.
MailChimp gör det lätt att skriva ett passande lösenord genom att gråmarkera de lösenordskrav som är uppfyllda:
Här är tumblr också hjälpsamt genom att ge några namnförslag och försäkra användaren om att det går att ändra senare. På så sätt slipper användaren stressa ihop ett namn, och kan fokusera på att skapa ett konto istället:
Det är inte alltid solklart vad som är bra och dålig copy. Allt handlar i slutändan om ditt varumärkes röst och vad dina användare är ute efter. Hör gärna av dig om du vill veta mer om hur ditt företag kan arbeta med microcopy och UX copy.
2021-11-29