Sex frågor du borde ställa dig innan du väljer digital leverantör

2022-11-11
Gå från hisspitch till MVP

Gå från hisspitch till MVP

Från tanke till handling

I denna e-bok lär du dig hur du tar fram en lönsam strategi, designar effektivt, identifierar tekniska utmaningar och hittar ditt team. Hur du tar fram en MVP helt enkelt.

Att välja digital leverantör ska kännas som en investering, inte en kostnad. Och hjälpen kan komma i många olika former: managementbyråer, IT-konsulter, webbyråer och så vidare. Oavsett vilken lösning du fastnar för så presenterar vi nedan några viktiga frågor att ställa dig själv innan du väljer vem som blir din leverantör.

– Vad är vårt långsiktiga mål?

Att formulera vilka mål man har är inte så lätt som det låter. Att “driva upp trafiken på hemsidan” eller “digitalisera verksamheten” är för svävande. Vilket är ert viktigaste mål med köpet – ökad försäljning, rekrytering, nya kunder eller fördjupade relationer med din kundbas? Se till att din leverantör är införstådd med både era kortsiktiga och långsiktiga mål och att de kan motivera hur den nya affären hjälper dig att uppnå dem.

– Vilka mål kan leverantören hjälpa mig att uppnå?

Någon kan leverera en webbsida, någon annan en app, någon tredje ditt nya intranät. Somliga står bara för utvecklingen, andra för driften och vissa levererar hela paketet. En del har ett holistiskt affärsperspektiv, andra sysslar enbart med teknik. Det bästa resultatet får du givetvis ifall din leverantör engagerar sig i hela din affär.

– Hur mycket ska det kosta?

Kostnad är naturligtvis en avgörande faktor, men inte den viktigaste. Du har mycket att vinna på att hitta rätt partner, så tänk på vilken utdelningen blir. Be din leverantör visa upp statistik och resultat från sina tidigare case. Hur ser ROI:n ut? Hur motiverar de sin prissättning?

– Vilka meriter borde jag eftersöka?

Det här är en svår fråga, eftersom det finns gott om både gedigen erfarenhet och nya begåvningar där ute. Hur länge din leverantör än varit verksam är det viktigt att de förstår hur man löser branschspecifika problem. Undersök om de har relevant erfarenhet eller förmågan att djupdyka även i obekanta branscher.

– Har de koll på slutanvändaren?

Det är trots allt slutkunden som ska uppskatta det ni gör, så vänd dig till leverantörer med designdriv. Det kan vara bra att veta enligt vilka strategier de jobbar, t.ex. med personas, kundresekartor, användartestning och så vidare. Huvudsaken är att de har en god förståelse för hur man bygger snygga, intuitiva produkter som kunderna kommer tillbaka till.

– Enligt vilken projektmetodik jobbar de?

Vattenfall, SCRUM, XP, Lean – hur jobbar de? Vad de kallar sina metoder är inte lika viktigt som att de levererar. Att de använder sig av metoder som inte är bekanta för din organisation behöver inte vara ett problem, så länge de är transparenta och tydliga med sitt arbetssätt. Olikheter kan vara lärorikt för båda parter!

Har du andra frågor eller funderingar kring vad du bör tänka på? Hör av dig till oss så diskuterar vi vidare!

Karl Berggren

Karl Berggren

2022-11-11