Nya Ratsit - Resultatet av ett lyckat samarbete mellan Ratsit och Invativa



Ratsit är en av Invativas mest trogna kunder. Ratsit är ett mediaföretag som bedriver sin verksamhet online på ratsit.se, där användare på ett enkelt och överskådligt sätt kan ta del av offentlig information om företag och privatpersoner. Ratsit används årligen av 5,5 miljoner svenskar och Ratsits samarbete med Invativa har pågått sedan 2006. Vi har växlat några ord med Ratsits VD och grundare, Anders Johansson, i samband med lanseringen av Nya Ratsit.

Hej Anders. Hur skulle du kort beskriva Ratsit som företag, er affärsidé och verksamhet?

Ratsit är ett mediaföretag som levererar offentlig information om företag och privatpersoner helt kostnadsfritt. Affären bygger på många användare som exponeras för reklam samt produktförsäljning till de användare som är beredda att betala för utökade informationsprodukter och tjänster.

Nyligen lanserades "Nya Ratsit", hur har arbetet kring den processen sett ut?

Jag konstaterade för ett tag sen att Ratsit behövde moderniseras. Invativa, som känner till min verksamhet väl och vet vad marknaden efterfrågar, tog fram ett förslag för hur “Nya Ratsit” skulle få en mer modern prägel. Jag kände mig mycket nöjd med förslaget och accepterade det därför i sin helhet. Invativa byggde sedan i princip hela nya Ratsit från första idé till färdig site, utan större inblandning från oss på Ratsit annat än att vi hade checkpoints längs vägen.

Varför valde du Invativa som samarbetspartner och hur länge har ni arbetat ihop?

Vi har arbetat ihop sedan Ratsits start, år 2006, vilket innebär ett samarbete under 10 år. När Ratsit startades såg jag mig om i branschen efter en passande partner som både kan hantera affär och teknik. Det var flera som rekommenderade just Invativa, så det är på den vägen som vårt samarbete tog fart. Jag har som vana att utvärdera leverantörer med jämna mellanrum för att fortsätta de samarbete som fungerar bäst. Många leverantörer har fallit bort under resans gång, men Invativa är kvar. De är kanske inte billigast per timme, men jag har aldrig blivit besviken under åren av samarbete. Ett välfungerande samarbete och rätt vägval kring teknikskiften, gör att samarbetet med Invativa blir mycket kostnadseffektivt för Ratsits del.

Kan du beskriva samarbetet med Invativa?

Vi har aldrig haft någon egen IT-avdelning så Invativa fungerar även som Ratsits sådan. De deltar i Ratsits strategiska planering och är sedan helhetsleverantörer med allt från hosting, design, koncept, utveckling och support. De huserar i sina egna lokaler och tillsätter kompetenser enligt den budget de tilldelas och de behov som ska mötas. På så vis har jag alltid rätt team på plats.

Vad uppskattar du mest med Invativa? Fördelar och styrkor?

Att Invativa alltid ser till Ratsits affär i första rum och formar sin egen affär utifrån det perspektivet. Det vill säga att de är proaktiva så att Ratsit ska kunna bli starkare som företag över tid. Att sälja in ett projekt som bara ger dem ekonomiska fördelar ligger inte i deras kultur. En annan styrka är att de är kompetenta kring hur framtiden utvecklas inom digitala affärer och digitala tjänster, vilket resulterar i rätt val av affärsmodell och tekniklösningar med mera.

Invativa vill ha partnerskap med sina kunder. Vad tycker du är den största skillnaden mellan att ha en partner eller en leverantör?

Ett samarbete bygger på att man utvecklar varandra och att detta sker under lång tid. Det blir både upp- och nedgång och man hjälps alltid åt. Man har ett ansvar gentemot varandra och båda parter lägger tankearbete, energi och resurser utöver det som kan prissättas vid varje given tidpunkt. När det går bra ekonomiskt ska båda få ta del av kakan. I Invativas fall handlar det om att Ratsit har råd att engagera fler konsulter när det går bra. En "vanlig" leverantör levererar bara en tjänst eller produkt och erhåller ersättning i retur, då lever man inte i symbios på samma sätt.

Team Invativa önskar Ratsit lycka till med Nya Ratsit och ser fram emot att fortsätta vår gemensamma utveckling!

Vill du spana in Ratsits nya hemsida? Då kan du göra det här.

Oscar Sellhed

2016-06-28

Kategori:Digitala Affärer

Hur stark är er innovationskraft?

Test innovationskraft

Med vårt innovationstest får du snabbt koll på vilken innovationskraft din verksamhet har.

Liknande artiklar

Prenumerera på Invativa Insikter

Bli en del av ett växande nätverk av beslutsfattare och doers! Få utvalda tips, artiklar och inbjudningar till events som hjälper dig utveckla din digitala affär. När du prenumererar godkänner du att vi får mejla dig enligt vår integritetspolicy   (vi lovar att inte spamma dig).

Så kommer du igång med digitala affärer

Läs våra e-böcker och få handfasta tips på hur du kan utveckla din verksamhet med hjälp av digitala affärer.

Vägen till din digitala affär

  • Identifiera din digitala affär
  • Förstå dina kunders utmaningar
  • Välj rätt team och kompetens
  • Utveckla kostnadseffektivt
  • Lansera snabbare
Ladda ner

Från hisspitch till MVP

  • Utveckla en digital produkt
  • Ta fram en lönsam strategi
  • Designa med fokus på UX
  • Identifiera tekniska utmaningar
  • Hitta rätt produktteam
Ladda ner