Specialister viktig nyckel för digitalisering



I helgen avslutades Almedalsveckan där debatter och seminarier i år mer än någonsin andats digitalisering. Och med fler än 350 sökträffar på digitalisering i årets program [1] märks det att det som nyligen varit en framtidsdiskussion nu är en central faktor i den politiska debatten. Men hur gör man egentligen för att hänga med i digitaliseringens framfart?

Det görs hela tiden nya försök till digitalisering inom såväl offentlig sektor som i näringsliv. Vissa lyckas väl medan andra kanske misslyckas totalt. Jag tänker främst på när Arbetsförmedlingen investerade 100 miljoner kronor på en ny webbplats som sedan slopades helt [2]. AF sa själva att de underskattade de tekniska utmaningarna som dök upp, att de helt enkelt saknade kunskapen som krävdes. I samband med detta uttryckte sig Klarnas vd och medgrundare, Sebastian Siemiatkowski, på Twitter att han själv kunde gjort det för 2 miljoner kronor [3].

Det är helt klart avgörande hur stor förståelse för relevant teknik och digitala affärer som finns vid digitalisering. Det har gänget bakom Just Arrived koll på, och vd Andreas König är nöjd med deras insats i Almedalen.

– Folk känner till oss nu och det känns riktigt bra! Vi har fått flera som intresserat sig för vår tjänst och har redan 150 företag som vill lägga upp jobb i vår plattform.

Just Arrived är en digital plattform som förmedlar jobb och uppdrag till nyanlända personer i Sverige. Under Almedalsveckan erbjöd Just Arrived politiker och tjänstemän transport mellan Visbys flygplats och Almedalen där de på vägen berättade om sin tjänst. Andreas, som deltog i flera seminarier och debatter, belyser några av de problem som håller digitaliseringen tillbaka inom den offentliga sektorn.

– Det pratas mycket om att vi måste förändra våra attityder gentemot entreprenörer och digitalisering, men det händer ofta inget eftersom man utser personer som inte har någon bakgrund inom detta eller inte kan särskilt mycket om det. Tänk om vi bara kunde ta in en sjukt duktig IT-entreprenör i offentlig sektor som kan tugget och ser till att det görs ordentligt.

På samma sätt är det i näringslivet. Vi ser ständigt nya möjligheter till digitalisering men vet inte riktigt hur vi ska ta oss dit. Företag märker att de behöver digitala affärer men har varken förståelse eller in-house-kompetens för att kunna skapa det.

Per Clingweld, strategisk rådgivare till Just Arrived, stämmer in.

– Beställarkompetens saknas. Det behövs personer som förstår digitala affärer men också sätter sig in i företagets verksamhet och är med hela vägen. Man måste våga ge makt till de som kan. Antingen kan man hålla det internt med kunniga anställda eller så kan företag skapa nära samarbete med specialister på digitalisering.

Just Arrived har fått mycket hjälp från olika håll, något de ser som nyckeln till att kunna skapa en riktigt bra digital plattform.

– Vi har haft 150 personer från 25 olika företag och organisationer som har bidragit med sin tid och expertis pro-bono, allt från designbyråer till front-endutvecklare.

Liknande väg tar nu Migrationsverket. I maj månad gick Migrationsverkets generaldirektör till gräsrotscommunityt #sthlmtech i Stockholm och bad om hjälp [4]. På en helg under ett hackaton skapades deras första digitala lösning för att hjälpa flyktingar i Sverige. Nu har deras utvecklare en hel armé av kunniga människor som hjälper till.

Digital utveckling gynnas verkligen av människor med rätt kunskap villiga att hjälpa till, och även om allt inte kan vara pro-bono är detta vägen att gå. Den digitala världen förändras snabbt och alla har inte möjlighet att hänga med. Vi behöver ta hjälp av den kunskapsbank som finns och våga lita på de som verkligen har koll. På så sätt hjälps vi åt att bygga ett samhälle i vår tid.

Här kan du läsa mer om Just Arrived

Referenser
[1] http://digitaliseringen.se/digitaliseringen-i-almedalen/
[2] http://www.svt.se/nyheter/inrikes/af-la-100-miljoner-pa-ny-sajt-som-inte-blev-av
[3] http://www.breakit.se/artikel/2922/klarnas-vd-om-statens-sajtsloseri-jag-gor-det-sjalv-for-2-miljoner
[4] http://digital.di.se/artikel/techvolontarer-kodar-for-flyktingar--med-migrationsverket

Oscar Sellhed

2016-07-14

Kategori:Digitala Affärer

Hur stark är er innovationskraft?

Test innovationskraft

Med vårt innovationstest får du snabbt koll på vilken innovationskraft din verksamhet har.

Liknande artiklar

Prenumerera på Invativa Insikter

Bli en del av ett växande nätverk av beslutsfattare och doers! Få utvalda tips, artiklar och inbjudningar till events som hjälper dig utveckla din digitala affär. När du prenumererar godkänner du att vi får mejla dig enligt vår integritetspolicy   (vi lovar att inte spamma dig).

Så kommer du igång med digitala affärer

Läs våra e-böcker och få handfasta tips på hur du kan utveckla din verksamhet med hjälp av digitala affärer.

Vägen till din digitala affär

  • Identifiera din digitala affär
  • Förstå dina kunders utmaningar
  • Välj rätt team och kompetens
  • Utveckla kostnadseffektivt
  • Lansera snabbare
Ladda ner

Från hisspitch till MVP

  • Utveckla en digital produkt
  • Ta fram en lönsam strategi
  • Designa med fokus på UX
  • Identifiera tekniska utmaningar
  • Hitta rätt produktteam
Ladda ner