2017 är året då ert företag bör ställa er frågan – hur kundcentrerade är vi egentligen? I takt med att utbudet av tjänster och lösningar ökar, skapas självklart en högre konkurrens. Det finns egentligen bara ett sätt att möta tuff konkurrens och det är genom att sätta kunden i centrum. Vad vi menar med att sätta kunden i centrum handlar inte om att vända pyramider upp och ned eller andra fina modeller. Nej, det handlar helt enkelt om att involvera kunderna i verksamheten.

För att vinna kunders förtroende har tekniska lösningar länge vägt tungt. När vi nu har nått en punkt där det råder ett globalt utbud av tjänster, har vi även nått ett skede där konkurrensen är stenhård. I takt med att konkurrensen hårdnar måste erbjudandet slipas. Det blir därför allt viktigare att kunna identifiera sina faktiska kunder och tillgodogöra deras behov. Kate Zabriskie uttryckte det väl när hon förklarade att “kundernas uppfattning är företagets verklighet”. Så länge inte kunderna uppskattar en tjänst spelar det ingen roll vilken teknik som ligger bakom. För att vara framtidssäkra är det därför som just ert företag bör ställa er frågan om hur kundcentrerade ni är.

Att arbeta kundcentrerat handlar om att driva en utveckling tillsammans med kunderna. Många organisationer menar att de, genom att ta till sig feedback från kunder, redan gör det idag. Men det många inte gör är att aktivt söka upp feedback, vilket kan vara en avgörande skillnad. Att i ett tidigt skede låta kunderna vara med och ge feedback på delar i en utvecklingsprocess kan spara både tid och pengar. Det säger sig nästan självt att det är fördelaktigt att få feedback innan en ny tjänst släppts. Ett scenario där ett företag först efter lansering av en tjänst inser att det inte var vad marknaden vill ha, är en väldigt mycket mer kostsam princip.

Något som kan främja arbetet mot att bli mer kundcentrerade är effektiv bearbetning av big data. Genom att lagra och analysera information kan man få tillgång till beteenden och trender som gör det lättare att leverera rätt kundupplevelse. Att samla information och utgå från den, istället för att gissa sig till vad kunderna vill ha, kan ge avgörande insikter om målgruppen. Information om din målgrupps beteenden och köpvanor är guld värt för dig som företag.

Satsar du på förankring i kundbehov och inser värdet av kundnöjdhet kan det generera stor vinst. I nästa inlägg på Digitalisten skriver vi på Invativa om sambandet mellan avkastning och kundnöjdhet, samt om hur just ditt företag kan bli bättre på att höja kundupplevelsen.

Vill du läsa mer om hur ni kan börja arbeta mer kundcentrerat, läs vidare här