Digitala Affärer
2021-03-08
Det är internationella kvinnodagen och snart står högskolevalet inför dörren.
För några av oss som är kvinnor – och som redan jobbar inom IT så är det uppenbart att vi behöver bli fler kvinnor – men också att branschen vi verkar i behöver bli mer heterogen överlag – så att alla får plats och kan bidra.
IT är en del av din vardag – dags att du blir en del av IT?
Efter ett år med COVID_19 är det tydligt att mycket av världen faktiskt redan fungerar ganska bra digitalt. Möten, shopping, utbildning – men också myndighetskontakter och en hel del upplevelser som konserter kan vi ta del av digitalt. Tjänster inom allt från Friskis-gympa till läkarkonsultationer och klarinettlektioner går att nå via olika digitala kanaler.
Samtidigt innebär utbudet av tjänster att vi som konsumenter behöver sortera, sålla och prioritera bland de möjligheter som erbjuds. Och vi behöver förstå vad som kan göras, bör göras och måste göras. Och hur.
Barn och gamla, snabbtänkta tonåringar, från alla segment av samhället måste förstå digitala tjänster och enkelt ta del av den hjälp med, tips och råd de behöver.
I denna komplexa, alltmer digitala värld så lever dessutom väldigt många olika människor - användare. Unga och gamla, barn, män, kvinnor och icke-binära, humanister, matematiker, konstnärer och ekonomer. Marknadsfolk och ingenjörer. Unicorns och kodapor och komplett I-illitterata.
IT är en del av samhället – alla delar av samhället och för att skapa en hållbar och effektiv bransch så behöver vi kanske sluta tänka på IT som en egen enhet och istället tänka på IT som en del av alla enheter.
Det är självklart att vi har vårdpersonal inom vården för att möta behov där, liksom vi har designers, formgivare och produktingenjörer inom produktionsindustrin, oavsett om det är kläder, möbler, prylar eller bilar som produceras. Det är helt rimligt att vi har lärare och kommunikatörer inom utbildning, information och marknad. Det blir en bättre slutprodukt till användaren.
Användaren får tillgång till tjänster, råd och assistans som passar var och en.
Samma sak gäller inom IT. Vi behöver se att IT är en del av samtliga delar av samhället genom att se till att de personer som skapar vår IT representerar hela samhället.
Vi behöver helt enkelt alla olika sorters människor också för att utveckla smarta, effektiva, intuitiva och roliga digitala tjänster som fungerar för alla. Inom vården, inom produktion och inom utbildning och kommunikation – men också på alla andra håll.
Vi behöver således kvinnor, män och icke-binära, men vi behöver också dig som gillar inredning och ser form och färg som ett sammanhang. Och dig som ser struktur och logik och som vill att saker och ting ska hänga ihop. Vi behöver dig som är kreativ och ser nya lösningar och också dig som leder, samordnar och entusiasmerar ett team.
Digitala tjänster är dagens ord. I morgon är det bara tjänster. De tjänster som står till buds för att förenkla och skapa förutsättningar för vår vardag: för att sjukanmäla barnet till förskolan. För att begära ersättning från Försäkringskassan. För att beställa mat. Taxi. Uber. Resor i övrigt. För att betala skatt. Betala räkningar. Sprida information. Säkerställa information i nätverk. Underlätta vård och omsorg.
Förr handlade IT om internet och datorer. Nu handlar IT om vardagen. Din vardag. Allas vardag.
Beställning och förvaltning av IT behöver således spegla vår vardag. När vi tar fram nya tjänster och möter existerande och nya behov så behöver IT vara en integrerad del av de möjligheter som dyker upp och då krävs människor som kan ge olika perspektiv och representera olika behov.
IT-experterna behöver inte finnas i alla organisationer – men alla organisationer behöver hitta ett förhållningssätt till att beställa IT. Och vi som arbetar inom IT behöver förhålla oss till de olika behov och krav som allas vår gemensamma vardag representerar.
Det är i det läget som IT behöver oss alla: kreatören, clownen, ledaren, matematikern, språkgeniet, TV-spelsfanatikern, uppsatsskrivaren och bokslukaren
Det spelar det ingen roll vem du är. Huvudsaken är att du är intresserad av att åstadkomma något bra, något som hjälper människor. Du bidrar med det du kan och den du är och skapar lösningar och produkter som matchar människors behov. I allas vår vardag.
Fundera på att välja IT för din framtid. Och fundera på hur IT kan hjälpa din verksamhet – om du har valt något annat.
2021-03-08