Från och med januari 2020 är Invativa en del av Knowit.  Läs mer

Därför ska du testa din verksamhets innovationskraft



Vad är det som gör att vissa verksamheter lyckas om och om igen, medan andra aldrig verkar komma till skott? Vad är det som gör att en toppenidé kan floppa första gången den testas, och kanske även andra och tredje gången, men fjärde gången blir den en succé? Vi tror att svaret finns i kraften hos teamet och i teamets förutsättningar, men då behöver vi först veta vilka förutsättningarna är.

Inom innovations- och startup-sektorn är det ett välkänt fenomen: en briljant idé får ingen investerare om inte teamet bakom visar upp rätt förutsättningar. Samtidigt kan en medioker idé fånga samma investerare när teamet eller verksamheten är sammansvetsat med en tydlig vision. Målet behöver vara tydligt, men också väl förankrat och alla måste arbeta tillsammans för att lyckas.

Utmaningen är att applicera samma tankar i mogna verksamheter med etablerade produkter och tjänster. En sådan verksamhet måste kontinuerligt pusha sig själv och sin bransch framåt för att inte stagnera och bli omsprungen av nya aktörer. Nya idéer måste förankras för att bygga ytterligare affärer med samma hunger som ett startup utan att tappa existerande kunder. Det är här innovationskraftstestet kommer in.

Varför ett innovationskraftstest?

Om du känner till ditt företags innovationskraft finns bättre förutsättningarna för att ta till vara och släppa loss den kraften eller stimulera den där det behövs. Därför har vi tagit fram ett innovationskraftstest som mäter och utvärderar både en verksamhets förmåga till nytänkande och innovation men också möjligheterna att ta tillvara kraften.

Testet är också ett sätt att förstå om hela verksamheten delar samma upplevelse. Ibland finns en otrolig kraft på gräsrotsnivå som aldrig når ledningen. Andra gånger kanske ledningen lever i en dagdröm med visioner som justeras löpande, vilket kan kväva kreativiteten hos de anställda. De ser det inte som lönt att engagera sig i projekt som hela tiden ändras.

Med en bra grogrund kan även de mediokra idéerna få blomstra, samtidigt som en briljant innovation kan självdö om den inte får kraft att spira.

Så fungerar innovationskraftstestet

Innovationskraftstestet utvärderar din verksamhets innovationskraft inom elva olika områden, från ren innovation via teknikstack till kommunikation och kultur. Analysen görs ur såväl managements som medarbetarnas perspektiv. Vad ser vi är viktiga nyckelingredienser för att ha en innovationskraftig miljö på företaget?

Resultatet av innovationskraftstestet presenteras i ett spindeldiagram som visar hur de olika områdena förhåller sig till varandra. Med hjälp av diagrammet kan du identifiera vad som behöver bearbetas för att stärka innovationskraften inom din verksamhet. Diagrammet visar både hur innovationskraften ser ut för verksamheten som helhet samt hur den skiljer sig ur ett strategiskt (management) kontra ett operativt (medarbetarnas) perspektiv.


Du kan även använda testet för att analysera skillnader mellan olika team eller avdelningar. Vissa delar av verksamheten kan präglas av transparens och tydlighet, medan andra är helt oförstående inför förändring. Genom att identifiera vilken del av verksamheten som står inför vilka utmaningar kan du lägga kraft på att utveckla där det behövs.

För att konkretisera din verksamhets förutsättningar tilldelas den en innovationspersona.


Varje persona har både sina styrkor och svagheter. I en organisation där ledningen har visioner och driv men där medarbetarna inte känner sig delaktiga kommer idéerna bara att förbli dagdrömmar – då behöver verksamheten fundera på hur medarbetarnas involvering kan öka. När du istället finner att du har drivna medarbetare som upplever att de inte har med sig ledningen, så har du en verksamhet som går i sömnen. Här behövs ett gemensamt sammanhang och en klar plan.

Vilken persona är du?

Se var din verksamhet befinner sig idag. Känns det rätt? Om inte – var vill ni vara istället och hur kommer ni dit? Innovationskraftstestet hjälper er med första steget på vägen! Tryck här för att komma till testet.



Sara Ingvarsson

2020-02-19

Kategori:Digitala Affärer

Hur stark är er innovationskraft?

Gör testet

Med vårt test får du snabbt koll på vilken innovationskraft din verksamhet har.

Liknande artiklar

Prenumerera på Invativa Insikter

Bli en del av ett växande nätverk av beslutsfattare och doers! Få utvalda tips, artiklar och inbjudningar till events som hjälper dig utveckla din digitala affär. När du prenumererar godkänner du att vi får mejla dig enligt vår integritetspolicy   (vi lovar att inte spamma dig).

Så kommer du igång med digitala affärer

Läs våra e-böcker och få handfasta tips på hur du kan utveckla din verksamhet med hjälp av digitala affärer.

Vägen till din digitala affär

  • Identifiera din digitala affär
  • Förstå dina kunders utmaningar
  • Välj rätt team och kompetens
  • Utveckla kostnadseffektivt
  • Lansera snabbare
Ladda ner

Från hisspitch till MVP

  • Utveckla en digital produkt
  • Ta fram en lönsam strategi
  • Designa med fokus på UX
  • Identifiera tekniska utmaningar
  • Hitta rätt produktteam
Ladda ner