Framtiden handlar om digitala affärer - inte digitala strategier



För någon vecka sedan uppstod debatt efter att nätupplagan Realtid släppte artikeln “Han dissar digitala strategier”, där Stefan Hyttfors menar att digitala strategier inte är rätt väg att gå för företag. ”Problemet med en digital strategi är att den i princip alltid handlar om hur man ska effektivisera en gammal affärsmodell med hjälp av ny teknik", säger han. Det råder självklart delade meningar om hur företag ska nå den digitalisering som pratas om överallt. Vi på Invativa menar däremot att framtiden inte kommer tillhöra företagen som bygger en digital strategi utan de som bygger en digitala affär.

Digitala företag behöver inte digitala strategier

Det pratas om digitala strategier överallt, så när någon går tvärtemot och menar att det är oviktigt höjer självklart många på ögonbrynen. Hur skulle det se ut om vi inte skapade digitala strategier? Framtiden handlar om digitalisering, det tror jag att de flesta av oss är överens om. Nutiden är även denna digital, vilket kan enkelt åskådliggöras genom att de tre av världens fyra största företag är digitala; Google, Amazon och Facebook.

Det som är frågan gällande dessa tre giganter, har dessa en digital strategi? Jag ska vara ärlig, jag har inte kikat in i något av styrelserummen, men trots detta är jag övertygad. Dessa företag har ingen digital strategi, de har endast en strategi. Så om vi nu pratar digitala strategier, hur kommer det sig att de tre största företagen i världen inte har en sådan? Jo, dessa företag driver sina verksamheter utifrån en digital affär. En affär som är anpassad för det digitaliserade samhället. De drivs utifrån en affärsmodell som är digital. Alltså behövs inga digitala strategier.

”Snabb teknikutveckling gör det möjligt för flera miljarder människor att lösa problem på sätt som aldrig tidigare funnits” förklarar Stefan Hyttfors.

Utnyttja istället för att anpassa

Utmaningen för företag i framtiden är inte hur de ska använda eller utnyttja digital teknik. Utmaningen för företag i framtiden är hur dessa möter konkurrenter som bygger sin affär på den digitala utvecklingen. I dag har vi flertalet exempel på detta; världens största taxiföretag (Uber) äger inte några bilar och världens högst värderade fotoföretag (Instagram) säljer varken bilder eller kameror, dessa företag har dematrialiserat tidigare matriella verksamheter. Företag som fokuserar på att bygga digitala strategier riskerar därför att bli omsprungna av aktörer som inte finner sig i den normativa branschen, företag som bygger en digital affär.

Så vad skiljer att bygga en digital affär mot att bygga en digital strategi? I den digitala affären så utgår du ifrån grunden, vilket behov löser ditt företag åt dina kunder? Och vad är egentligen viktigt för dina kunder? Utifrån dessa frågeställning så ifrågasätts den befintliga affären och de nya digitala konsekvenserna så som dematerialisering och decentralisering utnyttjas. En digital strategi byggs på utanför den befintliga affärsmodellen och försöker anpassa denna mot de digitala konsekvenserna. En modell som anpassas efter konsekvenser kommer aldrig att bli lika effektiv som en som utnyttjar dessa.

Detta är den stora anledningen till att digitala strategier inte tillhör framtiden. Företag som väljer att utnyttja istället för att anpassa kommer helt enkelt ha en mer effektiv affärsmodell. Det kan finnas en funktion för en digital strategi som en brygga över till den nya digitala affären. Däremot bör det framtida målet för alla företag som strävar efter digitalisering alltid vara en digital affär.

Lär dig mer

Läs om hur vi på Invativa skapar nya digitala affärer i artikeln Digital innovation - Utmaningen i en digital transformation.

Du kanske också är nyfiken på Hur kan ditt företag skapa digitala affärer?

Oscar Sellhed

2016-05-25

Kategori:Digitala Affärer

Hur stark är er innovationskraft?

Test innovationskraft

Med vårt innovationstest får du snabbt koll på vilken innovationskraft din verksamhet har.

Liknande artiklar

Prenumerera på Invativa Insikter

Bli en del av ett växande nätverk av beslutsfattare och doers! Få utvalda tips, artiklar och inbjudningar till events som hjälper dig utveckla din digitala affär. När du prenumererar godkänner du att vi får mejla dig enligt vår integritetspolicy   (vi lovar att inte spamma dig).

Så kommer du igång med digitala affärer

Läs våra e-böcker och få handfasta tips på hur du kan utveckla din verksamhet med hjälp av digitala affärer.

Vägen till din digitala affär

  • Identifiera din digitala affär
  • Förstå dina kunders utmaningar
  • Välj rätt team och kompetens
  • Utveckla kostnadseffektivt
  • Lansera snabbare
Ladda ner

Från hisspitch till MVP

  • Utveckla en digital produkt
  • Ta fram en lönsam strategi
  • Designa med fokus på UX
  • Identifiera tekniska utmaningar
  • Hitta rätt produktteam
Ladda ner