Ökade möjligheter för digitala affärer när Facebook satsar på connectivity



I tisdags gick startskottet för Facebooks F8-konferens i San Fransisco. En tvådagarskonferens, främst riktad till utvecklare, där Facebook fokuserar på nya produkter, verktyg och interaktiva demonstrationer. Som vanligt inleddes konferensen med att Mark Zuckerberg, Facebooks grundare, höll tal. Denna gång med politisk prägel och stort fokus på rådande världsproblem, som Facebook nu gör ansats att råda bot mot genom ökad connectivity. Med ökad connectivity ser vi, precis som Zuckerberg, möjlighet för ökad interaktion och utveckling, men även digitala affärer.

Zuckerberg inleder med att hylla det senaste årtiondets utveckling. Idag kan vi enkelt resa precis vart vi vill, handla länder emellan och samverka som aldrig förr. Tidigare isolerade nätverk har nu istället samlats i ett större globalt community - Facebook. Internet har gjort det möjligt för alla att göra sin röst hörd och sprida idéer som kan nå ut till hela världen. Det dyker dock snabbt upp ett stort "men". En välberest man som Zuckerberg har börjat se allt fler människor och nationer börjar vända sig inåt. Åsikter tystas ner, immigration försvåras och till och med Internettillgången begränsas för vissa - helt tvärtemot de möjligheter som digitaliseringen öppnar upp för. Zuckerberg är övertygad om att vi alla vinner på connectivity.

“Bringing people together” som är Facebooks vision är nyckeln till allt, menar Zuckerberg. Oavsett om det gäller att ta fram medicin, matcha arbetsgivare med arbetssökande eller adressera klimatproblem. Vi bör därför interagera mer, och inte mindre, som dess värre är vad han ser tendenser till. Att få människor att gå samman och hjälpas åt är viktigare än aldrig förr. Han säger: “Path forward is to connect people—that’s how we make progress together.”

Ett stort problem är att hela fyra miljarder av jordens befolkning inte är uppkopplade online. Detta menar Zuckerberg främst beror på tre orsaker:

  • Åtkomst: alla har inte tillgång till internet.

  • Pengar: alla har inte pengarna till att betala för data.

  • Medvetenhet: vissa ser helt enkelt inte någon anledning till varför de ska lägga sina pengar på data.

För att få fler att gå online har Facebook arbetat fram en 10-årsplan med det huvudsakliga målet "Give everyone the power to share anything with anyone". Facebook satsar på att om tio år ha fått två tredjedelar av jordens befolkning att gå online. För att lyckas, delas Facebooks tjänster upp i tre steg - från teknologi till produkt till ekosystem. Facebooks 10-årsplan innebär en kamp mot de hinder som stoppar människor att använda sig av Internet. I korta drag kommer Facebook utöka internetåtkomsten genom att bland annat låta drönare med solcellsprydda vingar cirkulera runt och möjliggöra uppkoppling i världens utvecklingsländer. Facebook bygger även open source-infrastruktur som telekombolag kan använda sig av. Detta görs med förhoppningen om att telekombolagen då kan driva sin verksamhet billigare, vilket gör det billigare även för konsumenter. För att göra det mer önskvärt för de som kan, men inte vill gå online, kommer Facebook fortsätta satsa på att samla mer exakt data kring användarna och utveckla funktioner för allt man vill dela med sig av. Facebook vill även förbättra användarupplevelsen, bland annat i form av att användare ska kunna mötas i princip fysiskt online, med hjälp av en ny typ av handkontroll som bygger på Virtual Reality.

Zuckerbergs vision är tydlig - "Connectivity brings people together". Med fler människor online och ökad digitalisering kan mycket förenklas och många problem lösas. Zuckerberg anser att ju fler som går online, och därmed får en egen röst, desto ljusare kan vi alla se på framtiden. Vad innebär då ökad connectivity mer konkret för oss som arbetar med digitala affärer? Ju fler som går online desto större möjligheter för nya digitala affärer. En ökad uppkoppling världen över skulle gynna många, i den aspekt att fler kan nå ut till fler. Uppkoppling främjar tvåvägskommunikation, något som skapar möjligheter för fler digitala affärer. Möjligheterna ökar inte bara för oss med den etablerade infrastrukturen, utan även för de som bor i de områden av världen som Facebook nu vill hjälpa att koppla upp. Detta är en stor möjlighet för dessa områden att få ökad ekonomisk tillväxt genom ökad import och export. Den ökade ekonomiska tillväxten leder till ytterligare bättre välfärd och därmed ytterligare digitala affärer.

Mark Zuckerbergs och Facebooks vision om ökad connectivity världen över leder därmed direkt till en växande möjlighet för digitala affärer. Detta är en viktig tankeställare för företag som idag diskuterar digitalisering, de digitala affärerna kommer att fortsätta växa och vi har bara passerat startlinjen av den digitala utvecklingen.

Vill du läsa mer om Facebook och F8-konferensen kan du göra det här på deras hemsida.

Oscar Sellhed

2016-04-14

Kategori:Digitala Affärer

Hur stark är er innovationskraft?

Test innovationskraft

Med vårt innovationstest får du snabbt koll på vilken innovationskraft din verksamhet har.

Liknande artiklar

Prenumerera på Invativa Insikter

Bli en del av ett växande nätverk av beslutsfattare och doers! Få utvalda tips, artiklar och inbjudningar till events som hjälper dig utveckla din digitala affär. När du prenumererar godkänner du att vi får mejla dig enligt vår integritetspolicy   (vi lovar att inte spamma dig).

Så kommer du igång med digitala affärer

Läs våra e-böcker och få handfasta tips på hur du kan utveckla din verksamhet med hjälp av digitala affärer.

Vägen till din digitala affär

  • Identifiera din digitala affär
  • Förstå dina kunders utmaningar
  • Välj rätt team och kompetens
  • Utveckla kostnadseffektivt
  • Lansera snabbare
Ladda ner

Från hisspitch till MVP

  • Utveckla en digital produkt
  • Ta fram en lönsam strategi
  • Designa med fokus på UX
  • Identifiera tekniska utmaningar
  • Hitta rätt produktteam
Ladda ner