Nu har Di Digital dragit igång sin jakt på nästa stora techsuccé. Deltävlingar hålls under hösten i fyra städer och finalen äger rum 8 december i Stockholm. Under varje deltävling hålls en pitchtävling bland sju utvalda startup-bolag, där det mest lovande röstas fram till finalen. På Invativa är vi alltid intresserade av nya lösningar och följer därför Di Digital Startup Tour med spänning. Vi har särskilt fastnat för 6 startups som vi tror kan göra avtryck inom den digitala marknaden.

XMReality 

XMReality beskriver själva att med deras lösning för Remote Guidance, är det som att vara där även om du faktiskt är någon annanstans. Idén grundas i problemet som uppstår om experter hela tiden måste flygas över jorden för att lösa tekniska problem. Det blir varken billigt eller effektivt. XMRealitys VR-system gör det möjligt med vägledning på distans – tekniker kan hjälpa till även fast de inte är fysiskt närvarande. Vägledningen kan ske i sin enklaste form genom sms och telefoni, eller med smarta glasögon i fall som är mer komplexa. För att effektivisera och hålla nere kostnaderna inom fältservice tror vi starkt på denna XMRealitys lösning.  

Läs mer om XMReality här.

Ideahunt

Ideahunt är en plattform som öppnar upp för innovation inom företag. Idéer delas på valfritt sätt – via bilder, video eller text – och därefter kan idéerna utvecklas genom feedback och diskussion  bland anställda, partners och kunder. Det går lika bra att rösta på idéer som verkar lovande som att ge kritik på de idéer man anser kan finslipas. Både Axis och E.On har redan fastnat för Ideahunt och även vi är positivt inställda till den här typ av plattform som öppnar uppför brainstorming och innovation. Det känns som ett smart sätt för att få en idé att utvecklas till sin fulla potential genom att låta fler få tycka till.

Läs mer om Ideahunt här.

Voysys

Virtuell verklighet är på allt fler läppar runtom i världen. Det blir allt viktigare att skapa verkliga upplevelser och detta är något som Voysys har gjort sig medvetna om och sedan 2014 satsat helhjärtat på. Voysys tror att  underhållningen alltmer kommer att handla om virtuell verklighet. Deras affärsidé går ut på att utveckla mjukvara för att kunna skapa och livesända virtual reality-video – allt för att förstärka tittarupplevelsen. Precis som Voysys tror vi att framtida underhållning handlar om virtuell verklighet. Vi tycker därför att de har valt rätt fokus och som ett kvitto på att de verkar rätt ute har de redan företag som Red Bull Media House och Ericsson på kundlistan.

Läs mer om Voysys här.

Trine 

Trine är ett bolag som både jobbar med hjärta och hjärna. Deras satsning handlar om att bidra med ren elektricitet till utvecklingsländer. Utvecklingsländer med 1,2 miljarder människor som i dagsläget är beroende av fotogen och diesel – dyra och smutsiga bränslen. Via en digital plattform kan privatpersoner göra en insats genom att låna ut – pengar som resulterar i att fler förses med ren elektricitet.  Vi gillar Trines tänk och lösning för att fler ska få tillgång till ren energi. Kombinationen av crowd sourcing och energiinvesteringar som hjälper människor ur fattigdom och bidrar till en bättre miljö känns nytänkande och spännande.

Läs mer om Trine här.

1928 Diagnostics

1928 Diagnostics har utvecklat en tjänst med ambitionen att rädda liv och minska sjukvårds- och samhällskostnader. De har utvecklat mjukvara som möjliggör diagnostik av antibiotikaresistenta bakterieinfektioner. Tanken är att ge patienter snabbare behandling med hjälp av analys av bakteriers DNA. En annan fördel är att denna analys gör att läkare direkt vet vilken typ av antibiotika som bör ges för att bota infektionen. Räddade liv och minskade kostnader känns som just den win win situation som sjukvården idag eftersträvar. Två stora sjukhus i Sverige använder redan mjukvaran och om 1928 Diagnostics fortsätter att effektivisera patientbehandling hoppas vi att ännu fler sjukhus tar efter.

Läs mer om 1928 Diagnostics här.

Sportswik

Sportswik beskriver sig själva som ”Media coverage like the big leagues – for all teams”. De vill alltså visa upp idrott på alla nivåer – inte bara låta mästerskap som Champions League och Super Bowl ta all plats. I dagsläget handlar främst sporttjänster och sportjournalistik om de stora ligorna och lagen. Nu ger Sportswik även de mindre lagen chansen att nå ut. Möjligheten ges genom en plattform där idrottare kan rapportera live från egna matcher och tävlingar. Via appen ges även utrymme för diskussion, bilder och uppladdning av allt från matchsekvenser till hejaramsor från läktaren. På Invativa gillar vi idén om att låta mindre lag och idrottare få synas mer. Det känns som att den personliga prägeln de satt på idén är något som uppskattas av många. Ett bolag som redan visat sin uppskattning är TV4-gruppen, som nyligen gick in som delägare.

Läs mer om Sportswik här.

Vill du läsa mer om tävlingen? Besök Di Digital Startup Tours hemsida.