Digitala Affärer
2021-04-02
Intro
Kunderna är hjärtat i de flesta affärer, men ganska ofta missar vi göra hanteringen av kunder och kundens behov enklare. Med ett genomtänkt CRM-system säkerställer du att ni effektivt kan följa upp det som ska följas upp och dessutom har rätt siffror och spårbarhet som bas för att planera framåt!
Kvdbil - bakgrund
Kvdbil säljer företagsägda och privatägda bilar online. Som för många företag är kunderna stommen i verksamheten och ett starkt CRM-arbete, (Customer relationship management), dvs kundvård och administration av såväl existerande kunder som leads, är således avgörande för affären.
I många år har Kvdbil drivit sin CRM-process uppdelad i många olika system och förlorat såväl tid som effektivitet genom att flytta data mellan systemen. Tidvis har man missat leads och överlag har det varit svårt att upprätthålla spårbarhet över gjorda och kommande aktiviteter. Dessutom har man upplevt brister i transparens inom säljkåren. Säljare inom olika regioner och segment hade delvis olika säljprocesser och arbetade därför i existerande system på olika sätt.
Kvdbil ville påbörja en resa mot 360 graders kundvy, med all data kring kunder och leads samlade på ett ställe, och samtidigt bli mer datadrivna. Man valde att utvärdera två mer professionella och innovativa CRM-plattformar; Salesforce och Dynamics 365. Knowit hjälpte till att genomföra en förstudie och valet föll på Salesforce
Utmaning
Att införskaffa en ny CRM-lösning är första steget – men den behöver anpassas och justeras för att faktiskt fungera i kundens miljö.
Det handlar om att ta vara på existerande data för att föra över den till det nya systemet i god ordning, men det handlar också om att sätta upp och anpassa systemet efter kundens behov. Ofta handlar det till slut om prioriteringar – och en lyhördhet för vad som är viktigast för just kundens verksamhet idag.
När Knowit fick i uppdrag att implementera Kvdbils nya CRM lösning så var ledorden automatisering, spårbarhet och transparens.
Implementationen blev lite mer komplex i och med att vissa delar av CRM-processen av tekniska skäl behövde ligga kvar i andra system för att stötta produktionssystemet. Det handlade om att likväl sätta upp en fungerande helhet – men också om att säkerställa att de delar som fortfarande ligger utanför lätt skall kunna föras in i helhetslösningen så småningom.
Lösning
Knowit erbjöd ett komplett team bestående av såväl projektledning, som frontend och backend-utveckling och arkitektur. I nära samarbete med kunden kunde man då ta fram en plan för att sätta upp systemet efter kundens behov i den nya CRM-lösningen.
Projektet drevs agilt, för att löpande kunna prioritera mest nytta för kund och anpassa arbetet. Med ett komplett team på plats kunde man omgående sätta igång både frontend och backend-utvecklingen och snabbt komma vidare i arbetet, för att sedan redan efter ett par inledande sprintar kunna visa upp ett gränssnitt för kund.
Efter ytterligare sprintar och värdefull input från kund genomfördes en lyckad leverans i april 2020.
Arbetet har kompletterats efteråt med ett mindre team och idag är till exempel även den digitala signeringen flyttad från produktionssystemet in till CRM-lösningen.
Sofie Edentoft är chef för Innesälj/Utveckling Commercial och berättar att systemet idag talar om vilka leads och aktiviteter som skall prioriteras varje dag, och konverteringsgraden ökar.
“Vi har absolut blivit mer datadrivna i vårt arbete. Den insikt och överblick vi har över vår data idag gör att vi kan agera på den informationen på ett mer effektivt sätt över hela säljprocessen. Idag tappar vi inte ett enda lead och har full koll på våra konton och aktiviteter.
Vi ser fram emot fortsatt samarbete runt den datadrivna kundresan med Knowit.”
2021-04-02