6 tips för lyckad digital produktutveckling



Drömmer du om att utveckla en lönsam digital produkt? Här är våra 6 bästa tips för att lyckas.

Till att börja med – vad menas med "digital produkt"?

Det finns många produkter som kan komma i digitalt format. Den gemensamma nämnaren är att de är mjukvarubaserade lösningar som syftar till att skapa värde för människor.

Din bankapp är ett exempel på en digital produkt. Så även Facebook, ditt företags hemsida, ert affärssystem och appen där du bokar ditt nästa träningspass. Den tekniska biten inkluderar front end, back end och allt däremellan. Du har säkert funderat på hur en sådan produkt skulle kunna göra din verksamhet mer effektiv, modern och lönsam.

Men en digital produkt är mer än tekniken som bygger upp den. Den involverar också allt från strategi och framtagande av affärsmodell via design till leverans och marknadsföring. Följande 6 tips kan hjälpa dig att lyckas med alla dessa bitar – oavsett vilken typ av digital produkt det handlar om.

1. Satsa på ett tvärfunktionellt team

Rätt team för din produkt är ett team av duktiga utvecklare… och mycket mer!

Eftersom produktutveckling involverar flera moment, som alla är viktiga för produktens framgång, är det praktiskt att ha ett tvärfunktionellt team – det vill säga ett team som innehåller olika kompetenser.

Utöver mjukvaruutvecklare behövs någon som kan identifiera affären (affärsanalytiker) och bygga ett business case, några som utforskar och designar rätt lösning (UX-designers) och så givetvis någon som tar det övergripande ansvaret för att produkten som utvecklas håller ihop och överensstämmer med syfte och marknadens behov (produktägare).

2. Håll dig till planen

Vi menar inte att svära i kyrkan – vi jobbar ju med agil utveckling, så vi gillar flexibilitet. Men det är viktigt att förstå de agila principerna rätt. En del saker behöver man hålla fast vid, till exempel vilka projekt- eller utvecklingsmetoder man arbetar efter.

Om du någonsin drivit ett projekt med en väldigt inspirerad människa så förstår du varför. För mycket flexibilitet riskerar att sluta såhär:

Ena veckan är det metod X som gäller. Nästa vecka är X utdaterat och vi borde helt klart använda metod Y istället! Och nästnästa vecka har någon läst en artikel om metod Z som slår alla andra med hästlängder … och sådär fortsätter det tills ingen längre vet vad de håller på med.

Men nya metoder tar tid att lära sig (och de allra flesta är inte särskilt långlivade). Därför kan det vara bättre att spara större förändringar till nya projekt. Det går utmärkt att “plocka russinen ur kakan” när det gäller nya metoder och buzzwords, så länge du sätter ner foten när det känns som att projektet håller på att tappa fokus på produktens, och därmed kundens, bästa.

3. … men utveckla agilt

Tillbaka till agiliteten. Saker går sällan (läs aldrig) som planerat. Förändringar på marknaden, konjunktursvängningar och disruptiva utmanare kan lura kring hörnet. Därför är det bra att ha en agil approach som tillåter ditt team att reagera och hitta alternativa möjligheter och lösningar. Det behöver inte stå i motsättning till att ha en plan. Det handlar snarare om att vara beredd att justera fokus för produktens utformning och funktioner. En duktig produktägare kan hjälpa dig med sådana ändringar utan att förlora fokus på slutprodukten och leveransen.

För att verkligen lyckas med ett agilt arbetssätt behöver det kombineras med rätt kundinsikter.

4. Samla djupa kundinsikter

Hur mycket vet du om dina blivande och nuvarande kunder? Har du genomfört marknadsundersökningar och kundintervjuer samt en ordentlig konkurrentanalys? Hur motiverar du din prissättning? Det här är bara några av de saker du behöver drilla innan du börjar tänka på själva mjukvaruutvecklingen, och för det behöver du insikter.

Ju mer du vet desto bättre förutsättningar har du att identifiera dina kunders utmaningar och hitta rätt lösning. Det minimerar i sin tur risken för att du lanserar en produkt som det inte finns något intresse för.

Du har nästan garanterat redan tillgång till en hel del data som kan hjälpa dig att förstå dina kunder – utgå från den! Själva produktutvecklingen är sedan en iterativ process där du kontinuerligt kan samla in mer information genom kundintervjuer, användartester och så vidare.

5. Ha en aktiv produktägare och styrgrupp

I större projekt finns det vanligen en styrgrupp att ta hänsyn till. Och ett snabbfotat utvecklingsteam behöver en snabbfotad styrgrupp! Det innebär att de behöver ta ett aktivt ansvar för att produkten ska lyckas. Här kan du läsa mer om hur en agil styrgrupp kan se ut och fungera.

Även produktägaren förtjänar lite extra uppmärksamhet. Produktägaren bär ju det största ansvaret för produkten, så om hen inte är ajour med marknaden eller har ett genuint intresse för det som utvecklas – vem ska då ro projektet i land? En bra produktägare är en som har järnkoll på sin produkt och tar på sig stort ansvar i teamet. Om du är osäker på produktägaren kontra projektledarens roll kan du läsa mer om det här.

6. Välj kvalitet över kvantitet

Har du hört talas om feature creep? Det här är ett klassiskt exempel:

Så här kan det se ut när man försöker få in för mycket av det goda i produkten. Om du tänker på dina egna favoritapplikationer är sannolikheten stor att de har just de funktionerna du använder och inte så många fler. Alltför många funktioner är nämligen upplagt för en dålig användarupplevelse, som på bilden ovan.

Och för att vara krass så handlar produktutveckling om att skapa värde och varje funktion kostar både tid och pengar. Det är därför viktigt att den tid och de pengar som läggs ned i utvecklingen läggs på rätt saker, det vill säga rätt funktioner.

Ingen funktion bör läggas till baserat på att att två av 100 000 kunder efterfrågat det, för att någon i ledningen tycker det låter bra det eller för att funktionen är trendig just nu. Basera istället såna beslut på dina kundinsikter (se punkt 3).

Nyfiken på hur digital produktutveckling går till?

Missa inte vår kommande e-bok: Så bygger du din digitala produkt – från idé till MVP!

Lär dig mer om viktiga koncept inom modern digital produktutveckling som MVP, UX och PoC samtidigt som du får praktiska tips om hur du:

  • Tar fram en lönsam digital affärsmodell

  • Designar med dina användare i fokus

  • Framtidssäkrar din produkt med moderna utvecklingsmetoder

  • Hittar rätt produktteam

Linnea Strand

2019-09-02

Kategori:Digitala Affärer

Hur stark är er innovationskraft?

Test innovationskraft

Med vårt innovationstest får du snabbt koll på vilken innovationskraft din verksamhet har.

Liknande artiklar

Prenumerera på Invativa Insikter

Bli en del av ett växande nätverk av beslutsfattare och doers! Få utvalda tips, artiklar och inbjudningar till events som hjälper dig utveckla din digitala affär. När du prenumererar godkänner du att vi får mejla dig enligt vår integritetspolicy   (vi lovar att inte spamma dig).

Så kommer du igång med digitala affärer

Läs våra e-böcker och få handfasta tips på hur du kan utveckla din verksamhet med hjälp av digitala affärer.

Vägen till din digitala affär

  • Identifiera din digitala affär
  • Förstå dina kunders utmaningar
  • Välj rätt team och kompetens
  • Utveckla kostnadseffektivt
  • Lansera snabbare
Ladda ner

Från hisspitch till MVP

  • Utveckla en digital produkt
  • Ta fram en lönsam strategi
  • Designa med fokus på UX
  • Identifiera tekniska utmaningar
  • Hitta rätt produktteam
Ladda ner